söndag 11 november 2012

Vildjästbröd


Jag har länge gått och funderat på att kasta mig in i vildjästens värld. Har börjat känna mig ganska säker på Levainen efter 50-60 bak. Jag hade för mig att jag hade läst om ett vildjästbröd på "Pain de Martins" blogg och letade där ett tag men hittade ingenting. Det var inte förrän jag upptäckte bloggen "Det gröna skafferiet"  som jag hittade ett intressant och välkomponerat recept. Vartefter jag bakade (det här brödet tar 3 dagar innan det är klart ) så mailade jag  "Det gröna skafferiet" om hur hon hade gjort. Jag tyckte inte att min deg blev tillräckligt lös och jag ville halvera receptet någonstans mitt i långbaket. Med lite coaching så fick jag tillslut till ett gott, luftigt bröd som hamnar någonstans mellan Levainen, butiksbakad bergis och Finska hembageriets Ungerska lantbröd. Brödet blev lite torrare än levainen och höll sig inte färskt lika länge. Att göra vitlöksbröd på det borde bli fantastisk, det är också ett perfekt "ta med på middag"- bröd, stort luftigt och med en härlig skorpa. Men det krävs planering att baka det här brödet, det är flera 12 timmars intervall som gör det snurrigt till en början.

Det var verkligen drag i vildjästen. Skulle tro att den här degen skulle lämpa sig utomordentligt till baugetter och för att ge det lilla extra extra fluffet till ett levainbröd om man skulle behöva det någon gång. Jag lär nog återkomma om detta.


Ingredienser
2 msk vildjäst
ca 11 dl vatten
20 dl vetemjöl special ( ej fullkorn)
1-3 msk salt
olja till vikningen 

Gör så här: Planera ett par dagar för baket. Det är inte så mycket arbete du behöver lägga ner, mer än att hålla vissa tider. Steg 1, blanda 2 msk vildjäst med 1dl vatten och 2 dl vetemjöl låt stå täckt med plast och en handduk i 12 timmar. Nu ska degen börjat att bubbla jäsa och nu är det dags att mata degen med ytterligare 1 dl vatten och 2 dl vetemjöl. Låt jäsa i ytterligare 12 timmar. Blanda i 4-5 dl vatten och 10 dl vetemjöl och kör degen i en köksassistent i ca 5 min och låt degen jäsa i ytterligare 12 timmar. Blanda nu i 4-5dl vatten och 6 dl vetemjöl och saltet. Arbeta degen i 10 minuter i en köksassistent. Dela degen i två och lägg vardera del i en oljad skål, plastlåda etc. Vik degarna från höger till vänster, vänster till höger uppefrån och nerefrån ca 3 gånger med 30-45 minuters mellanrum. Ovan vid att vika, kolla in den här filmen så kommer du igång. Ta upp degarna och lägg dem i varsin väl inoljad jäskorg. Låt nu degarna vila i ca 12 timmar eller tills du tycker att det är dags att skjutsa in dem i ugnen. Mina två bröd låg nog i 5-7 timmar innan jag pga att de började krypa över kanterna till sist slängde in dem i ugnen på en väl mjölad bakspade.

Efter 12 timmar började det puttra.






  
 

Inoljade "jäskorgar" täckta med plastfilm. I ugnen gräddas bröden helt utan formar.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar