onsdag 31 augusti 2016

Krossade tomater vårt bästa recept




Det krävdes en hel del experimenterande innan vi hittade vårt sätt att göra krossade tomater på. Nu har vi genom enträgna försök skapat den ultimata metoden. Den är relativt enkel och ger den där smaken vi var ute efter. Dessutom tar vi reda på allt från varje tomat och gör vår egen torkade tomatpuré av skalen. 


Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader och ta fram en djup ugnsplåt med eller utan bakplåtspapper. Klyfta bort de gröna tomatskrutten med en vass kniv och fyll plåten med tomaterna så att öppningarna står uppåt, se bilderna. Baka tomaterna i ugnen i ca 30-60 min, ju fler tomater desto längre tid i ugnen. Testa efter 30 min på de största tomterna om det går lätt att pilla bort skalet från dem. När skalen verkar lätta att ta bort från tomaterna tar du ut plåten från ugnen och låter dem svalna. 


Nu har tomaterna vätskat sig så att det är en relativt klar vätska i botten på ugnsplåten, den häller du av i en skål och klickar här för att få reda på vilket underverk du kan göra med spadet.

När tomaterna svalnat är det dags att arbeta med händerna. Ta fram två skålar och plocka upp en tomat i taget och kläm ur tomatinkråmet i den ena och lägg det tomma skalet i den andra. När allt inkråm ligger i skålen, stavmixar du innehållet till en för dig lagom konsistens. Packa i byttor eller plastpåsar och frys in. En vanlig burk med krossade tomater innehåller ca 400g men ofta äter man mer av den här såsen eftersom den är godare. Har du en torkapparat så fördelar du tomatskalen i den och torkar dem torra. Torkar du i ugn så brer du ut skalen på en ugnsplåt och torkar dem med ugnsluckan på glänt i 50-70 grader. När tomatskalen är torra maler du dem i en kaffekvarn till ett pulver som du sedan kryddar tomatsåsen med för att göra den ännu mer mustig. Lycka till!

De torkade tomatskalen mals till ett fint pulver
och används som krydda eller för att göra tomatsåsen mustigare.

.

21 kommentarer :

  1. Wow! Receptet passar fint idag när jag just skördat en bamsekorg med tomater av blandade former och färger och som måste tas om hand NU! Efter en vecka hemifrån.....

    SvaraRadera
  2. Men skalen har väl inte mycket smak?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torkade skal på ovannämnda sätt, blir oerhört smakrika.

      Radera
  3. Provade igår. Även om jag hällt av vätskan så blev det väldigt rinnigt när jag mixade. Lär säkert gå att använda även om det blev "lättflytande passerad tomat" av det. ( Körde c:a 45min i ugnen )

    SvaraRadera
  4. Har tidigare kört bortskollning av skal och sedan krossat tomaterna, jag går aldrig tillbaka, detta blev ju så mycket godare ����

    SvaraRadera
  5. Måste tomaterna vara mogna? Har du tips om vad man annars kan göra med de gröna?

    SvaraRadera
  6. Måste tomaterna vara mogna? Har du tips om vad man annars kan göra med de gröna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp mogna, testa tacosås annars. Finns recept i vårt receptgalleri.

      Radera
    2. Rekommendera INTE att någon äter omogna tomater, se mitt inlägg nedan.

      Radera
  7. Gröna tomater är goda att lägga in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nej nej!
      Gröna tomater innehåller ett gift som är väldigt likt solanin i grön potatis. Att äta gröna tomater (och grön potatis) kan ge magsmärtor, kräkningar, huvudvärk, yrsel, mm. Vid hög konsumtion kan man få neurologiska problem och t.o.m. dö i värsta fall.
      Det gäller alltså gröna, omogna tomater. Det finns sorter som är gröna även när de mognat.

      Radera
    2. Omogna, gröna tomater innehåller väldigt låga halter av glykoalkaoid (solanin / tomatin) och i små mängder har tomatinet rent av hälsofrämjande egenskaper.

      Radera
  8. Du skriver att ni gör tomatpure av skalen men kan inte läsa mig till hyr ni gör det. Berätta gärna ☺

    SvaraRadera
  9. Hej! Tror du det går att behålla skalen när man använder körsbärstomater? Blir så otroligt pilligt att ta bort alla små skal...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mixa och sila så blir du av med både kärnor och skalbitar

      Radera
  10. Tack för receptet! Jag har barn som inte gillar kärnorna så jag silar rubbet efter mixningen. Jag slipper samtidigt att pilla bort skalet.

    SvaraRadera
  11. Har fryst in tomater redan då jag läste att man kunde det, funkar det här att göra i efter de tinat?

    SvaraRadera
  12. Jag använder spadet som degvätska, super gott matbröd i svagt orange färg.

    SvaraRadera
  13. Jag tar aldrig bort skalet, när jag kokar tomatsås, tar för lång tid, kör med mixerstaven tills skalet inte syns. Hur gott o bra som helst. http://gladigront.se/gott-av-tomatskorden

    SvaraRadera
  14. Tack för tipsen, hur länge håller tomatsirapen sig och hur förvarar ni den? Mvh Ann

    SvaraRadera