måndag 18 juni 2012

Gräsklipp till vår torra jord

 Våra grödor växer, om än lite sparsamt. Potatisen har tagit sig fint. Men allt annat verkar ta lite tid på sig.Vår jord har visat sig vara väldigt sandig och skulle behöva mycket mer organsikt material. Jorden har svårt att dra åt sig fukt och när man vattnar hamnar vattnet konstigt nog mest överst i pölar och vill inte tränga sig ner. I några av bäddarna har vi blandat ner vår bokashikompost, men vi hade tyvärr inte tillräckligt, 130 liter räckte märkligt nog inte långt. Nu har vi blandat i lite gräsklipp i jorden och hoppas på ett bättre resultat. Vi har också gödselvattnat med EMA för att tillföra goda mikroorganismer till jorden. EMA är ett slags gödselvatten som innehåller samma mikroorganismer som finns bokashikompost-processen. Man brygger det själv eller köper det färdigbryggt. Vi har bryggt vårat själv, mer om det vid ett senare tillfälle.

Vår lökbädd har tagit sig bra och snart, kära grannar kan vi börja gallra. Man drar då upp hela löken med blast där de sitter som tätast. Dessa minilökar kan ätas som vårlökar.





3 kommentarer :

  1. Hej, jag skulle garna höra hur du brygger EMA?

    Tack pa forhand!

    Bodil

    SvaraRadera
  2. Hej. Det kommer här. Vill du ha det rätta proportionerna så hojta till igen. Vi köpte melass, EM och jäskärl från ett företag som heter Greenfoot http://www.greenfoot.se/

    Här kommer du till vårt inlägg om EMA. http://farbrorgron.blogspot.se/2012/06/emema.html

    SvaraRadera
  3. Tack!!! det var verkligen intressant lasning! jag laste i artiklen at det skulle vara: 9 dl vatten med 0,5 dl EM och 0,5 dl rörsockermelass,

    jag blev valdigt intresserad av bakashi, det later ju fantastiskt bra. Jag vill garna leva sa naturligt som möjligt (sa gott det nu gar i en en storstad..)

    om jag har forstatt ratt sa behover jag for att börja med bokashi, luftatakarl och EM? det verkar som man sen kan blanda EM med vetekli for sin egen bokashimix, jag investerar garna for en battre miljö, men samtidigt köpa sa lite som möjligt "extra" utan gora det sa naturligt som möjligt..

    ar det mycket battre med jaskarl an i en petflaska tror ni?

    vilken spannande blogg ni har!

    tack pa forhand!

    Bodil

    SvaraRadera