söndag 4 mars 2018

Välkommen in i vår odlarvärld


  Foto: Linda Eliasson

Vi odlar varje årstid. Dels för att sprida ut arbetet över tid, dels för att kunna njuta av egenodlade ingredienser så ofta som möjligt. Än är alltså inte odlingssäsongen över. En fin sensommar och höst kan ge skörd för snabbväxande grödor om du sår nu.



För oss är det näst intill omöjligt att bestämma när odlingssäsongen börjar och när den slutar. Sådd och skörd går om vartannat. Men för att försöka ge en bra bild kan vi säga att odlandet påbörjas vid sen höst, sk höstsådd. Då är det dags för persilja, dill, vitlök, jordärtkocka, morot och palsternacka att direktsås på friland eller odlingslådor. Dessa ska sås så sent att det inte börjar gro. Sedan ligger de där i jorden och laddar för våren. Då är de redan vana vid klimatet utomhus och sätter igång när de själva vill. Genom höstsådd brukar man få en tidigare skörd. Under senhösten brukar det finnas kål att skörda och likaså kryddväxter, möjligtvis även rotselleri, majrova och purjolök om det finns några kvar.

När vintern är på gång på allvar förkultiverar vi särskilt långsamma chili inomhus. I växthuset vintersår vi olika kryddväxter som dill, gräslök, persilja, timjan, vinterkyndel. Rucola, sallat, kål och majrova fungerar också mycket bra för vintersådd. Med vintersådd, menar vi att så i plastbyttor, ställa dem utomhus med ett lager snö över och låta fröna i sin egen takt väckas frampå vårkanten. Vissa av växterna skördar vi så fort de vuxit upp en bit och andra planterar vi ut på lämplig plats i trädgården när våren är i full gång. Under vintern njuter vi att tidigare skörd som vi frusit in, torkat eller lagrat på annat sätt.

Vårsådd är den allra vanligaste formen av sådd. Den kan ske på flera sätt beroende på grödor och tillgång till odlingsplatser. På våra fönsterbrädor sås varmgroende växter, i växthuset sås grödor som gärna trivs i lite kallare klimat. När risk för frost är över kan mycket direktsås eller planteras ut. Rucola, sallat, kryddväxter brukar kunna skördas från vintersådden. Och snart kan rabarber skördas till paj, saft och sylt.

Under hela juni, juli (och möjligtvis någon vecka in i augusti) är det sommarsådd som gäller. Vi brukar se till att förkultivera några omgångar till av lite av varje. tex rödbetor, sallat, kryddväxter, rucola, och olika kålsorter som vi planterar ut när utrymme finns i trädgården. När potatisen och vitlöken är skördad brukar det finns mycket plats för sommarsådda grönsaker. Vissa snabbväxande växter så som rucola och dill sår flera omgångar. Under sommaren brukar det finnas mycket i trädgården att skörda och njuta av.

Att så och skörda året om kräver lite planering och eftertanke. Först och främst behöver man odla sådant som man tycker om och i lagom mängd. Det är lätt hänt att man sår för mycket och får en massa skörd av samma gröda samtidigt. Genom att sprida ut sådder, får man skörd under en längre tid. En del grödor tar kort tid på sig att bli skördeklara tex rucola, dill och sallat. Medan andra växter behöver lång tid på sig tex vitlök, rotselleri, chili och aubergine. Mer om att så vid olika tidpunkter under året och tips om hur man kan planera sitt odlande finns i vår odlingshandbok Alla fingrar gröna. 

Zucchini, Topplök, Chili, Fänkål




1 kommentar :

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

    1) kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) bindande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Förvisa en tidigare älskare
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

    SvaraRadera