söndag 14 januari 2018

Chokladpralin med Bhut jolokia


Christopher, som vi odlar tillsammans med på Takfarmen, tog kontakt med Thomas på Mälarchocolaterie och frågade om han ville experimentera med våra chilisåser och vårt chilipulver.  Vi bokade upp ett möte och knallade ner med ett par provflaskor för att se vad som skulle hända.




Jag minns det som igår när jag skruvade av locket på vår Bhut jolokia sås och lät Thomas droppa ett par droppar på sin tunga. Han stönade till på det där rätta sättet! Han tyckte inte, som en del andra mat och smakmänniskor, att den bara var stark utan hittade aromerna direkt och blev nyfiken. Så lovande tänkte jag där och då, vi har att göra med en konnessör när det gäller smaker. Sedan dess har Thomas årligen skapat en Bhut jolokia pralin baserade på våra takodlade chilifrukter. Om jag minns rätt så gjorde han 6000 chilipraliner under 2017.


Varje gång man besöker butiken blir det provsmakning av en ny smak.

Första året var styrkan diffus men ändå där, andra året lite starkare och nu under det tredje året känner man Bhut jolokian som en eldig och elegant svans i strupen efter att chokladen smält i munnen. Ni vet så där förföriskt så att man vid första kontakten i munnen säger jaha var det inte mer, för att senare stegrande pocka på uppmärksamhet och intensitet. Så stabil och massiv i sin styrka som breder ut sig så att till och med gomseglet drabbas av förvåning. Sedan försvinner sakta det heta och lämnar chokladens alla toner kvar i munnen. Bättre chilichoklad har jag aldrig ätit. 

Thomas gör väldigt många olika slags praliner och med flera olika spännande smaker som tex blåmögelost, te, malt, humle, tequila och rena syrliga fruktsmaker. Jag gillar dem alla men jag har inte någon exakt favorit, jag gillar att blanda. Men part i målet som jag är tycker jag att han lyckats särdeles bra med  chilipralinen. Sist jag var där, innan jul, frågade han om det kanske är så att jag kan göra en essens på Carolina Reaper. Vem vet vad han planerar att göra för pralin 2018?

En ask fullmatad md chili och choklad.

Mälarchocolaterie har ingen webbshop men det går bra att maila dem på pralinmakeriet@mcl.se om du bor långt bort och är intresserad av att köpa en ask med chilipraliner. Är du nyfiken på att besöka dem rent fysiskt ligger butiken vid konserthuset i Västerås, inte långt från järnvägsstationen.

Johannes Wätterbäck

3 kommentarer :

  1. Vad roligt och intressant!!!

    SvaraRadera
  2. Så häftigt ! Har barn och barnbarn i Västerås så det blir säkert ett besök framöver.
    Glömmer aldrig chilidosen jag fick på Trädgårdsmässan - den som gick rakt upp i hjärnan, hihi !
    Ha det så gott !

    SvaraRadera