torsdag 25 oktober 2012

Äppelcidervinäger "göra själv" På Transparente blanche


Uppdaterad 2012 10 25 och uppdaterad 2013 02 01 då den slutligen blev klar. Bläddra nedåt i inlägget så hittar du det senaste inlägget i fetstil.


För andra året i rad testar jag att göra äppelcidervinäger. Förra året blev den lite för svag,vilket har en logisk förklaring av att det pös ut så mycket vätska så att jag fick fylla på med sockerlösning. Antar att en del av syrligheten gick förlorad där. Det här receptet hittade jag i tidningen Gård&Torp någongång under hösten 2011. Jag har modifierat det en del. Jag delar äppena i flera delar, har mer socker i vattnet och vågar inte stänga locket på burken pga explosionsrisk.

Jag vill ha äppelcidervinägern så stark som möjligt så att den lämpar sig att använda till en vinegrettesås.

Ingredienser
Äpplen som du delar i mindre delar, 4-5 bitar  (jag använder Transparent Blance iår)
1 dl socker till varje liter vatten
Kokande vatten
En stor glasburk
Ett fat eller nät att lägga överst på äpplena
En tyngd att lägga överst i burken

Gör så här:
Dela äppena i mindre delar och stoppa ner dem i glasburken. Lägg något slags lock eller nät längst upp och tyng ner med en tyngd. Koka upp vatten och tillsätt sockret. Häll i vattnet lite pö om pö så att inte glasburken spricker. Låt det vara vatten en bra bit (flera centimeter) ovanför de översta äppelklyftorna så att äpplena inte får kontakt med luften. Obs sätt inte på locket än. Efter ca 3 dagar så börjar jäsningen att komma igång och det börjar att bubbla. Tillsätt ett par matskedar ofiltrerad äppelcidervinäger när du tycker att bubblandet stannat av. För mig bubblade det som mest i 6 dagar och dag 7 efter att jäsningen kommit igång tillsatte jag ett par matskedar ofiltrerad vinäger. Tanken är att den ofitrerade vinägern ska hjälpa denna jästa äppeldryck att bilda vinäger. Det bästa ska vara att få tag på en vinägermamma och får man inte tag på det så skall det fungera att tillsätta ett par matskedar ofilltrerad vinäger. I orginalreceptet ska burkarna stå i två månader i rumstemperatur och sedan är de klara. Så länge tänker jag att mina burkar också ska stå.

Jag kommer att uppdatera det här receptet allt eftersom. Idag är det 5 dagar sedan jag tillsatte vinägern och jag tycker att det doftar syrligare. Jag har för avsikt att stänga locken så småningom men vågar inte göra det ännu. På återseende

21/8 Fyller på äpplen och sockerlösning.
24/8 Jäsningen kommer igång.
30/8 Tillsätter ett par matskedar ofiltrerad äppelcidervinäger.
4/9 Det bubblar inte mycket och det börjar lukta syrligt (funderar på att stänga locken men tvekar).
6/9 Jag stänger locken och aktiviteten i burkarna är låg, dagar och veckor flyter på.
17/ 10 lyfter ut en burk för fotografering på balkongen.
23/10 tappar upp äppelcidervinägern på stora patentflaskor och häller av vad jag tror är en vinägermamma i en burk för förvaring i kylen.


Aktiviteten är avstannad och äppelklyftorna ser genomskinliga ut.




Den grumliga äppelcidervinägern är nu tappad på flaska och kommer behöva stå ett par månader innan den klarnar och den diffusa jästsmaken nästan försvinner. Jag tyckte inte att den här omgången blev så stark som jag önskade men man vet inte vad tiden gör med vinägern, kanske blir den perfekt. Om en och en halv vecka ska vi åka till Blåsbo äppelmusteri som ligger på andra sidan svartån från oss sätt att se och pressa äpplen till äppelmust. Gissningsvis så kommer vi experimentera med dessa goda droppar på flera olika sätt, någon sa att det är lätt att göra cider. Titta in om ett par veckor så får du se.


Orginalreceptet Gård&torp

Ta en stor glasburk och fyll den med så många äppelklyftor som får plats. Kärnor och skal av plommon kan också blandas i. Fyll på med kokande vatten blandat med ett par matskedar socker så att äpplena täcks. Sätt på ett lock och ställ burken i rumstemperatur i ca 2 månader. Häll alltsammans genom ett kaffefilter och fyll på vackra flaskor. Klart!


2013 02 01
Grumligheten i dessa flaskor försvann inte efter en månad eller två och en snudd på aceton liknande ton av alkohol och jäst fanns kvar i denna "vinäger". I november satte jag igång en till äppelcidervinäger process, denna gång på must från melonäpplen. Direkt efter jäsningen hällde jag ner en vinägermamma från 2011 i mustvinägern. Det dröjde inte länge förrän det bildades en, två , tre , fyra vinägermammor och mustvinägern började ta form och luktade och smakade otroligt gott, mustig och med en fin ettrig syrlighet. Jag förstod då att "äppelcidervinägern" i de gröna flaskorna på Transparent blanche inte var färdig. Så jag tömde dem i en stor glasburk och tillsatte 4 stora geleiga vinägermammor. Efter ett par veckor under januari ovanpå kylskåpet hade all resterande alkohol/ jäst ätits upp av vinägermammorna och en ljus och fruktig vinäger med en lång och syrlig äppelsmak hade sett dagens ljus.
Det var bara att tappa upp innehållet i de gröna flaskorna och låta vinägermammorna arbeta.

Bilden är tagen samma dag jag tappar upp dem på de gröna flaskorna igen i slutet på januari 2013.






11 kommentarer :

  1. Roligt! Det här måste jag testa med mina egna äpplen. Ni berättar väl sedan hur det smakar? Kul blogg, här var det trevligt att trilla in.:-)

    SvaraRadera
  2. Hej. Smaken blir bara bättre och bättre och iår blev vinägern starkare. Än så länge finns det en jästsmak i vinägern men den försvinner så småningom.

    SvaraRadera
  3. Vilket bra recept! Det blir bara bättre för varje gång man gör det kan jag lova. :)

    SvaraRadera
  4. Hej! Så spännande med era recept!!!
    Men vad är vinägermamma? Kan jag använda kraväppelcidervinäger från matvarubutiken?
    Vänliga hälsningar
    Cecilia i Falun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan använda det grumliga från en opastöriserad vinäger för att starta upp en ny vinägermamma. Se till att din äppeldryck/ cider är färdig jäst först.

      Radera
    2. TACK för svar! Nu ska jag prova att göra detta! Jag blev verkligen inspirerad.
      Cecilia

      Radera
  5. Hej, två frågor! Går det med vilka äpplen som helst? Har satt med Katja! Måste man ha tättslutande burk, har inget lock till min burk men tänker att jag får fixa nåt mer tätslutande än tygditot.
    Hälsningar från en som sällan läser hela receptet från början till slut

    SvaraRadera
  6. Jag undrar var man får tag på ofiltrerad äppelcidervinäger. Är det vilken äppelcidervinäger som helst som man bara inte filtrerar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte min på en vanlig Ica-kvantumbutik. Kung Markatta har en ekologisk ofiltrerad/

      Radera
  7. Hittade detta recept och provar själv just nu, har hällt i lite ofiltrerad vinäger och undrar : när silar du bort äpplena? Efter några månader när allt ska hällas på flaska eller strax efter äppelcidervinägern hällts i?

    SvaraRadera
  8. Kan äplena användas till något, efteråt?

    SvaraRadera