lördag 14 oktober 2017

Tomaterna ruttnar inifrån

Vad har hänt med vår pastasåstomat Rio Grande?

Jag har inte varit med om en enda odlingssäsong där mitt odlande inte varit kantat av små katastrofer och missöden. Det är så det är att odla. Förvånande nog går det ju ändå ofta bra, det är ju sällan man går helt utan skörd. Tomater har jag odlat ända sedan mitt första odlingsår 1992 och min tomatresa är kantad av en hel del misslyckanden. Välkomna att läsa om mitt senaste problem.


I år har det kommit ett nytt tomatproblem till Takfarmen. Det är tomaten Rio Grande som gäckar oss med tillsynes friska tomater, tills man öppnar dem och ser det hemska. Vi har odlat den här sorten i fem år och från samma fröpåse som vår odlarvän Inga köpte till oss när hon var i Spanien. Rio Grande var en helt ny tomat för oss och det var lite av en chansning att odla den uppe på taket, vilket det i princip alltid är med nya sorter, man har ju ingen aning om hur de fungerar förrän man testat. 

Det visade sig att Rio fungerade bra att odla på vår takterrass och det blev dessutom en fantastiskt fin pastasåstomat som förgyllt otaliga middagar under flera år. Det enda problemet vi hade med Rio Grande var att några frukter fick pistillröta i början av säsongen. Det brukar vara ett ganska vanligt förekommande problem i början på tomatsäsongen på nästan alla sorter vi odlar på takfarmen. Tomaterna får en mörk fläck på skalet, där pistillen suttit. Dessa tomater plockar jag bort och lägger i komposten så fort jag ser dem. Ofta brukar pistillrötan avta när tomatplantorna kickat igång med att procucera tomater på allvar. 

När det gäller pistillröta så köper jag inte förklaringen till 100% att det skulle bero på kalkbrist i jorden. Det verkar nämligen som att vissa sorter också är dåliga på att ta upp kalk hur mycket man än kalkar. Jag anar också att pistillröta kan ha fler orsaker och där kanske temperaturen också skulle kunna var en faktor. Vissa sorter är också mer känsliga för olika sjukdomar, vilket man såklart kan försöka googla fram innan man odlar dem, men det är genom ens eget odlande man verkligen får svart på vitt. 

Även i år kunde vi upptäcka att vissa tomater av Rio Grande i början utvecklade pistillröta men sedan gick det över. Under säsongen utvecklades plantorna fint och producerade mängder med fina tomater. Det som senare hänt är att tillsynes friska tomater som ligger inne och mognar bär på en mörk hemlighet. När vi skär upp dem har fröhusen missbildats, blivit svartgråa och ser ut som mögel. Vi har fått slänga var tredje tomat. 


Så här såg var tredje Rio Grande tomat ut under september. Då gäller det att man delar varje tomat på rätt sätt så att man inte får något mögligt på smörgåsen eller i tomatsåsen. Trots detta missöde med den här sorten kommer jag ändå att odla den igen. Jag håller tummarna för att problemet inte dyker upp nästa säsong.

Välkommen att spekulera i vad det skulle kunna var för problem, kanske kan vi lösa denna gåta tillsammans. / Johannes

5 kommentarer :

  1. Hej! Min icke vetenskapliga teori är att det blir, mögel och dåligt inne i tomaterna, när de lider av fosforbrist och kanske även kalium. När jag vattnat med guldvatten (n och fosfor) och använt brunnen kogödsel(pk) i jorden (lerjord) så har tomaterna alltid varit fina oavsett väder, även om de bara blivit gröna, så har de mognat efter och varit fina. odlarhälsningar / Susanne.E

    SvaraRadera
  2. Har odlat körsbärstomaten Mei Wei i krukor i år. Jag fyllde krukorna med sand och gräsklipp och en liter hönsgödsel, sen har jag vattnat med guldvatten. Var orolig att det skulle bli för mycket gödning, plantorna blev 160 cm höga med massor med tomater. Jag klippte topparna i sep. Fick litet mögel på tiotalet tomater under den kalla fuktiga perioden i september, men det det enda problemet i år, och det upphörde när jag tog in krukorna på glasverandan.
    När jag får mer tomater än jag orkar äta upp så slänger jag in dem i frysen som de är, går utmärkt att använda i matlagning utan föregående upptining, grytor, pizza (lätta att skiva efter 5-10 min upptining)mm

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Det ser ut som att dina tomater har intern pistillröta. Det är inte lika vanligt men ändock förekommande.

    Här finner du en informativ film om detta.

    https://goodgardeningvideos.org/videos/blossom-end-rot-in-tomatoes/


    Gällande kalkbrist så har du helt rätt i att det sällan hjälper att tillföra kalk i jorden. Detta då en brist i växten inte alls behöver bero på att det är för lite kalk i marken (gäller de andra näringsämnena också). Brister uppstår ofta på grund av att förutsättningarna för växten medför att själva u p p t a g e t förhindras eller försämras. För låg eller hög temperatur, för lite eller för mycket vatten, kraftiga temperaturskillnader, ojämn vattning, för hög halt av ett ämne i marken kan försämra upptaget av ett annat, etc.

    Det länkade filmklippet nämner även detta och på Jordbruksverket går även att läsa:

    "Om pistillröta utvecklas eller inte
    beror i regel på ett samspel mellan olika odlingsfaktorer.
    Ledningstalet i rotzonen och det inbördes förhållandet
    mellan olika näringsämnen har betydelse
    men också ljusinstrålningen, luft- och jordtemperaturen
    samt luftfuktigheten. Det är stora skillnader
    mellan olika sorter hur pass känsliga de är för att
    utveckla pistillröta."


    Håller tummarna för ett bättre 2018 för fina Rio Grande! :)

    SvaraRadera
  5. Min första tanke var, precis som Angelas, att det är pistillröta som kapslats in i tomaten. De gånger jag fått pistillröta på tomater eller paprika har jag gett benmjöl och sett till att göra det luftigare runt plantorna och tagit bort blad för att göra det ännu luftigare, och låtit jorden torka till innan jag vattnat. Det har hjälpt.

    SvaraRadera