torsdag 2 juli 2015

Fläderchampagne

Vår vän Karin berättade att hon skulle göra fläderchampagne för ett par år sedan. Receptet hade hon tappat bort så hon rekommenderade oss att leta på nätet. Vi hittade två recept ett på bloggen pickipicki och ett på kokaihop.se. Vi bestämde oss för att testa båda det ena på 2,25l och det andra på 8l. I det ena receptet stod champagnen inomhus och i det andra i en hink i solen i tre dagar. Det som är extra viktigt när man vill få saker att spontanjäsa är att använda ekologiska råvaror i synnerhet citrusfrukter. Få frukter är så besprutade med fungicider som citrusfrukter ( detta dödar de spontana jästsvamparna på blommorna). På ica hittade vi ett fyrpack med ekologiska citroner för 17:90 och de fungerade utmärkt.
Vi föll mest för receptet som Pickipicki gjort då det var mer behändigt rent volymmässigt.


Ingredienser:
15-20 fläderblomklasar
2,5 dl strösocker
2,25 l vatten
1 ekologisk citron ( Måste vara ekologisk så att spontanjäsningen inte hindras av bekämpningsmedel)1-2 msk äppelcidervinäger


Gör så här: Skaka av klasarna så att eventuella insekter ramlar av. Blanda vatten, socker, äppelcidervinäger och fläderblomklasar i en stor glasburk eller damejanne. Skala citronen med en potatisskalare och lägg i skalet samt saften från en halv citron. Låt stå i en till tre dagar i rumstemperatur tills du ser att jäsningen kommit igång, brukar bildas en rund ring på ytan när så är fallet. Sila därefter av vätskan och häll på flaska och förvara i kylskåp eller svalt. Lätta på korkarna och pys ut kolsyra lite då och då ur flaskorna så slipper ni att explosioner. Efter ett par veckor är fläderchampagnen ljuvligt god och ju längre den lagras ju starkare alkoholhalt får den. Vi har sparat i 6-8 månader med gott resultat. Förvarar du längre än så blir den lite väl frän för vår smak.




17 kommentarer :

  1. Men hur blev det då? Blev det någon skillnad i smak osv? Jag blev ju jättenyfiken!

    Tack för en fin blogg! Hittade nyss hit och kände mig som hemma direkt :).

    Hälsningar Malin

    SvaraRadera
  2. Ja jag tycker att det blev det. Jag tycker att pickipickireceptet är aningens syrligare och att det andra är lite sötare. Personligen föredrar jag det lite syrligare då det ger en större smak. Så jag har satt två pickipickisatser till varav en som jag kryddat med färska blåbär. Pickipickireceptet är lite enklare då man inte har drycken ute i solen. Båda recepten ger en fantastisk härlig mousserande dryck som är super god. Enligt kokaihop så håller den ett år i kylen så jag bestämde mig ganska snart att det måste bli flera satser. Jag hittade 30 blomklasar kvar i toppen på en fläderbuske och nu är det snart dags att sila av. Genom att låta det jäsa lite längre så tror jag att jag kan få till en aningen torrare dryck fast utan att mista bubblandet. Det blir fler inlägg om fläderchampagne med andra ord.

    SvaraRadera
  3. Min champagne fick inga bubblor när den jäst färdigt. Läste i ett inlägg att man inte skulle stänga flaskorna innan bubblorna slutade. Vad blev fel?
    Använde hink och den fick stå ute i värmen. Kan man göra så att drycken jäser om? Tråkigt att det bara blev flädersaft.

    SvaraRadera
  4. Vi återkommer om detta lite mer ingående i slutet av nästa vecka, jag tror du kan få igång det igen. Om du letar upp hur vi gjort vildjäst, sök på vår blogg "vildjäst" Sätt en sådan sats sedan har du en spontan jästkultur som kan få igång det igen. Hur många liter har du? Var du noga med att använda ekologiska citroner?

    Som sagt när du fått igång din vildjäst så skriv här igen så ska vi vägleda dig till ett nytt försök. :)

    SvaraRadera
  5. Tack Farbror Grön för vildjäst tipset, har precis blandat till röran.8 liter är min sats på. Jag använde inte ekologiska citroner, visste inte det var viktigt. Jag skrubbade citronerna noga med potatis "skrubbarvantar" om nu det kan hjälpa till att få bort hemska besprutningsmedel i solländerna där citronerna får växa upp. Hade hoppats på att bubblorna skulle infinna sig helt av sig själv i flaskorna bara dom fick stå kallt ett tag men ICKE.
    Undrar lite om jag ska hälla upp på flaskor när det bubblar eller när det har jäst ut? Ja vill säga om jag får det att jäsa på nytt. Ja jag ska lugna ner mig ser att du skriver att vägledning följer:) Vänligen Gitt

    SvaraRadera
  6. Medans det bubblar. Om du får igång bubblingen med hjälp av vildjästen så låt den jäsa ett par dagar i förslagsvis en damejang. Tappa den därefter på flaskor. Men var försiktig, jag vet inte hur mycket bubblor tillsatt vildjäst kan skapa. Så lyft på locket då och då på en av flaskorna så du får en uppfattning vilket tryck det skapar. För högt tryck i glasflaskor är inte så kul, de kan explodera. Ja de ekologiska citronerna är jätteviktiga. Lycka till så hörs vi :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack,ska berätta hur det går.Går det åt pipan får jag försöka igen. Har fläder i frysen och ska nästa gång använda ekologiska citroner.//Vänligen Gitt

      Radera
  7. Åh! Ut å leta efter fläder snart alltså! :-) Och senare i sommar experimentera med älgört

    SvaraRadera
  8. Jag gjorde förra året och det blev hur bra som helst. Jag tillsatte atamon eftersom jag ville ha kvar drycken länge - drack den sista flaskan för några veckor sedan och då var champagnen riktigt torr.

    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur gick det med bubblet när du tillsatte atamon?

      Radera
    2. Hur gick det med bubblet när du tillsatte atamon?

      Radera
  9. Gjort denna dricka på rosa fläderblommor, blev mycket god och väldigt vacker. Den har bara stått på flaska i en vecka ännu , men är såå god ! Undrar hur stark den är. ska försöka mäta med en alkomätare för vin .

    SvaraRadera
  10. Gjort denna dricka på rosa fläderblommor, blev mycket god och väldigt vacker. Den har bara stått på flaska i en vecka ännu , men är såå god ! Undrar hur stark den är. ska försöka mäta med en alkomätare för vin .

    SvaraRadera
  11. Min champagne har tjocknat. Vad har hänt?

    SvaraRadera
  12. Min fläderchampagne vill inte komma igång o jäsa. Vad gör jag för fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sköljde du blommorna innan? Det ska man inte, då riskerar man att skölja bort de naturligt förekommande mikroorganismer som behövs.
      Likaså är det viktigt att använda ekologisk citron och tvätta den noga annars kan besprutningen hämma processen.
      Äppelcidervinägern ska vara opastöriserad och gärna ofiltrerad.

      Radera
  13. Länge sen inlägget skrevs men jag undrar ändå 😊 Ska locket vara på eller av när det står de första dygnet/dygnen i rumstemperatur?

    SvaraRadera