tisdag 6 maj 2014

Hon är galen i svamp!


Tidigare i år så frågade jag mina barn om de ville odla något särskilt. Vår dotter ropade svamp direkt och efter ett tag så köpte vi en champinjonlåda som producerade de mest välsmakande champinjoner man kan tänka sig. Nu är den slut och vi beställde tre nya lådor. En vit champinjon, En brun champinjon och ostronskivlinglåda.

Medhavd jordpåse blötlägges och lägges ut över mycelkakan.

Dags att lägga lådorna under kökssoffan  tills mycelet täcker all jord och sedan ner i källaren och börja skörda. Vi längtar!


Se tidigare inlägg om svampodling här: http://farbrorgron.blogspot.se/2014/01/champinjoner-odla-sjalv.html

http://farbrorgron.blogspot.se/2014/03/odla-champinjoner-resultatet.html


3 kommentarer :

  1. Spännande! Hur mycket svamp fick ni från en låda på ett ungefär?

    SvaraRadera
  2. Inspirerad av dig beställde jag hem två sorters champinjoner. Jag har haft dem drygt en månad och ytan är täckt med vitt ludd och har nu ställt dem där det är 15-17°. Det händer... nada. Du pratar om källaren. Hur kallt har du där?

    SvaraRadera
  3. Jag undrar också om jag har det för varmt åt min låda. Trodde först att jorden som lades på var för blöt men ser jag på din bild så ser det inte så ut. Jag har inte fått till särskilt mycket med ludd heller. Några tips?

    SvaraRadera