torsdag 5 mars 2015

Primulasådd / Stratifiering



Ordning och reda. Vet inte hur många gånger jag lovprisat det här stora emaljerade fatet som jag hittade på läkarmissionen för några år sedan. Inget större jordspill på bänkar eller i diskhon och perfekt att ställa ut på balkongen när man är klar. Kaffekvarnen är inte dekoration utan används dagligen. Det är mormor Annys gamla kvarn, tillverkad i Eskilstuna någon gång på 1930-talet och med ställbart malverk. Bästa kvarnen jag någonsin använt. 5 koppar tar 124 varv.
Det här är A och O. Vet man inte vad man har sått så är det svårare att planera vad plantorna ska planteras ut. Hur trist är det inte att ge plantor till sina vänner som man inte vet vad det är. Kör glasspinnarna i diskmaskinen så att allt socker försvinner så möglar de inte.
Primula japonica frön och frökapslar. Egna frön är en fröjd, både känslomässigt och grobarhetsmässigt.


Jag smular både frön och växtmaterial över såjorden och trycker till lite efteråt eller siktar lite sand. Sedan är det bara att vattna och ställa ut dem i växthuset.
Se tidigare inlägg om detta Här.

Min historia om primulor: 1994 cyklade jag förbi en trädgård som förändrade mitt liv. Jag var på jakt efter Sveriges första rejäla köksträdgård bestående av pallkragar, som sades ligga någonstans vid sjön uren i Flenstrakten. Men jag fann något helt annat. På en slingrande skogsväg i Södermanland låg den helt plötsligt bara där. En röd stuga i en glänta med blommor jag aldrig hade sett förut. Överallt stod de, det var flera hundra. Täta små bladrosetter med stänglar som kröntes av bollar i blå, lila, ljusrosa och vita nyanser. Det tog sin tid innan jag kunde lista ut var det var för blomma nämligen  Primula / P. denticulata . Denticulatan blev min första kärlek och sedan dess har flera olika sorters primulor kommit och gått. Vartannat eller vart tredje år brukar jag dra jag upp nya plantor för att hålla min trädgård välfylld med dessa underverk.

4 kommentarer :

  1. Det är underbart då den egna trädgården ger tillbaka en så man får glädja andra.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Håller verkligen med dig. Egna frön är en fröjd! Underbara bilder. Jag har också sått primulor i vinter och satt ut. Blir sugen på att så mer nu :)

    SvaraRadera
  3. Jag har bollvivor sedan flera år tillbaka, dom är underbara. Har också ett antal aurikler som jag gillar skarpt. Har nu sått japansk viva och röd viva och satt ut i snön, nu hoppas jag på tur med dom här också.

    SvaraRadera
  4. Varifrån beställer du primulafrön? Jag har från impecta men du kanske har andra roliga sorter.

    SvaraRadera