tisdag 22 maj 2012

Portlak och frön i perlit


Några små plantor av trädgårdsportlaken "Portulaca oleracea". En växt som är rik på både E-vitamin och Omega 3-fettsyror. Har faktiskt aldrig odlat denna växt förut. Ska vara god både i sallad och tillagad som spenat. Syrlig och krispig.




Idag har jag sått lite kryddväxter. Sommarkyndel "Satureja hortensis" och vattenkrasse "Nasturtium officinale". Jag har sått kryddorna enligt min egen trestegsmodell: Först planteringsjord, sedan såjord överst och uppe på toppen sand eller i detta fall perlit. Vattenkrassen hoppas jag mycket på. Den ska jag odla i en hydroponisk odlingsmodul från Indoorgarden , mer om det sedan. Jag har också en vision om en kall yoghurtsås med ramlösa och vattekrasse som man mixar till ett skum och häller över egenodlad zuccini, ugnsgratinerad med parmesan. Den som väntar på något gott ..........

1 kommentar :

  1. Det där med portlak verkar intressant. Har själv aldrig prövat förut.
    Det är både chili och paprika på min hylla. Men jag ska snart dela på dem så de inte pollinerar varandra.

    SvaraRadera