lördag 28 april 2012

Pizzasallad


Ibland får jag för mig att göra min egna pizzasallad. Det är verkligen en lyx i vårt hem att äta den till hemgjorda pizza. Alla i vår familj älskar den, stora som små. Salladen kan också sparas i upp till en vecka i kylskåpet och blir nästan godare när det fått stå någon dag. Därför brukar jag passa på att göra ganska mycket. Vi har smakat många olika slags hemmagjorda vitkålssallader och ändå inte tyckt att de varit lika goda som pizzerians. Men så en dag fick jag smaka en underbar variant hos min syster och så fick jag en lektion. Det viktiga är att ha mycket olja och vinäger så att all vitkål blir indränkt. Minns inte riktigt hennes recept, men vi gör så här:

Ingredienser
½ vitkålshuvud
1 stor rödlök
2 dl olivolja
½-3/4 dl vit balsamvinäger
vitlöksklyfta
örtsalt
peppar


Gör så här: Hyvla vitkålen med en osthyvel. Jag har provat andra verktyg och matberedare, men jag vill ha det så tunnt som möjligt så osthyveln vinner här hemma. Finhacka rödlöken och blanda med vitkålen i en skål. Blanda olja, vinäger, pressad vitlök och kryddor i en skål. Häll över salladen, blanda väl och se till att all vitkål blir indränkt. Täck salladen med lock eller plastfolie och låt stå en stund i kylen, rör gärna då och då. Innan servering är det viktigt att blanda om i salladen.




Sökord: Vitkålssallad, sallad, råkostsallad, råkost, vinägrett

1 kommentar :

  1. Ser vackert ut och välsmakande! Vet inte om jag är "rätt syster", men i min vitkålssallad finns också en skvätt dijonsenap. Det kan jag rekomendera, vilket ger en rundare och krämigare touch.

    SvaraRadera