onsdag 31 maj 2017

Gurka - så odlar vi den inomhus




Tänk att slippa köpa gurka under kanske en eller två månader och innan man ens kommit igång på riktigt ute i trädgården! Vågar du också testa härodlade gurkor?

Vi har flyttat alla våra inlägg till ny bloggplattform och det är där vi 
publicerar alla nya. Vi ses på nya farbrorgron.se

Efter flera års belamrande av tomatodlingar i våra österfönster fick barnen nog. "Vi vill ha gurka också", hördes det titt som tätt. Självklart vill jag att odlingarna ska gagna alla i familjen. Så tomaterna fick maka på sig och leva lite på undantag och inomhusodling av gurka blev det nya!





Sådd: Gurkfröna kan sås mellan mitten av mars till mitten av sommaren. Så gärna två frön i en 7 cm kruka som du fyller med planteringsjord och därefter ställer i ett odlingstråg under belysning. Gurkor gillar att ha det extra varmt när de ska gro så har du en värmematta behöver du plocka fram den till gurksådden.

Jord, krukor och gödsel: Just nu är det sonens sovrum som får härbärgera vår gurkodling. Det bor två gurkplantor av sorten Sherpa i två kruka som har en volym på ca 5 liter. I dem har vi  planteringsjord samt 25 gram ekologiskt grönsaksgödsel och 25 g pelleterat hönsgödsel.

Ljus: Det passar alldeles utmärkt att odla gurka inomhus i soliga fönster mellan mars och augusti och det kräver ingen extra växtbelysning om du har ett fönster som sol mellan 6-12 timmar per dygn. 

Temperatur: Gurkor älskar när det är över 20 grader vilket gör att fönster är en alldeles idealisk plats att odla gurkor på.

Vattning: Gurkor älskar vatten, det består till 96% vatten. Vid ojämn bevattning drabbas plantan lättare av mjöldagg se bild längre ner i inlägget.

Vad betyder partenokarp?  När man odlar gurka stöter man förr eller senare på något som heter partenokarpa gurksorter. Dessa har bara honblommor och behöver inte befruktas av hanar för att utveckla frukter. Partenokarpa gurkor ska inte odlas tillsammans med icke partenokarpa sorter då de genom pollinering av hanblommor ofta blir missbildade och får stora kärnhus.

Vilka sorter odlar vi och hur skiljer de sig åt?
Vi odlar oftast dessa tre sorter inomhus, alla dessa sorter är partenokarpa
1. Piccolino för att den ger så jämn kvalité, inga missformade gurkor och helt bitterfri, bladmöglet kommer när plantan slutar att ge frukt.
2. Passandra för att det blir stora och fina minislanggurkor, riktigt stora! Också den är bitterfri och sen med bladmöglet.
3. Sherpa, en trevlig liten gurka med fin smak men som blir lite deformerad och den plantan som drabbas av mjöldagg först av alla dessa tre sorter.


Växtstöd: Här kan man se hur gurkorna skickar ut sina tentakler så att de kan stödja sig. Jag brukar sätta ner ett par höga blompinnar i respektive kruka i början av plantans levnad, så att den har något att hålla sig i och inte vräker sig ut på fönsterbrädan. Senare när plantorna blir lite yvigare knyter jag ner steksnören från gardinstången som hänger och dinglar mot gurkorna till dess framtida stöd.




Slutet: Gurkplantan med bladet här till vänster är döende och går inte att rädda men frukterna som sitter kvar på plantan kan man fortfarande skörda. Vad som är den exakta orsaken till att denna planta drabbades av bladmögel kan jag tyvärr inte berätta, för jag vet inte helt säkert. Förr eller senare kommer dina gurkplantor att få detta utseende och då är det bara att tacka för den här tiden.



Tycker du att det ser stökigt ut i fönstret? Jag håller med men vi tycker att det är värt det vissa perioder av året. Vi vet att våra gurkor är ekologiska, inte innehåller några bekämpningsmedel och att det inte används någon extra energi förutom under frösådden. Sen är de ju desa extremt närodlade gurkor så otroligt goda.

I vårt österfönster med ca 6 h sol per dygn levererar 4 plantor ca 25 gurkor varje vår. Testa du också och bli en härodlare!, Det är mycket enklare än vad man tror. Om 100 000 österfönster skulle odla 25 gurkor varje år så skulle dessa fönster producera 2,5 miljoner närodlade och giftfria gurkor. För mig är det makt att odla, makt över vad vi äter.

21 kommentarer :

  1. Jag försökte förra året, men de blev inte polliinerade trots öppna fönster under långa perioder. Bina hittade inte dit. Hur gör du för att det ska bli pollinerat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag odlar bara parternokarpa sorter inomhus. De behöver inte pollineras. Det står lite om det i inlägget.

      Radera
  2. Att ge gurkorna näring i starten 25g hönsgödsel och 25g grönsaksgödsel. räcker väl inte för hela säsongen.skall man inte stödgöda med gödslat vatten eller mera hönsgödsel?

    SvaraRadera
  3. Är det för sent att sätta dem nu? Hur stor slutkruka har du?

    SvaraRadera
  4. Jag har odlat Växthusgurkan "Max" i växthus med värme (fast nu bara solljus). Den kom upp fint och satte små gurkor, som har växt till sig. Två tre har blivit ätbara, men dessvärre fick de detta bladmögel väldigt snabbt. Jag trodde att det var spinn, men bladen ser precis ut som det du visat här ovan. Du skriver att du inte vet vad det beror på, men kanske jag helt enkelt borde pröva en annan sort och hoppas på att det går bättre, åtminstone att de hinner ge mer än några stycken gurkor innan det är kört. MVH Bethan Modin

    SvaraRadera
  5. Hej! jag är orolig över ifall mina gurkor drabbats av bladmögel men mina blad ser inte riktigt ut som dina... Det började när jag försökte avvänja mina plantor och ställa ut dom på balkongen. en utav plantorna blåste sönder (vad jag tror) på direkten, bladen började krulla sig blommorna släppte och "spröten" tinade bort, detta på bara några timmar.. De plantor som jag hann rädda ser lite eller mycket trasiga ut i bladen, tappat färg med inte krullat sig utan mer spricker som ett blad på hössten.. Bland alla dessa fula blad så producerar den gurkor, skall jag hålla ut och se om dessa överlever eller börja på ny kull?
    MVH CISSI

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Våra gurkplantor i växthuset drabbades av bladmögel. Klippte bort det mesta och sedan tog sig plantan och det kom till och med fler gurkor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annette Westerberg22 januari 2018 kl. 23:06

      Jag gjorde likadant och de tog igen sig något. Blev några smågurkor under sensommaren.

      Radera
  7. Jag tycker inte att det ser ut att vara bladmögel utan spinn för visst är det ett tunt nät man ser och spinn brukar komma vid torr inomhusluft, de små prickarna man ser på nätet ser ut som små spinn. Petar man lite försiktigt med nageln på dem så brukar de röra sig. Prova!

    SvaraRadera
  8. Min första tanke var faktiskt också spinn eller sk spinnkvalster vilket brukar drabba mina gurkor i det alldeles för torra och varma växthuset. Tydligen övervintrar dessa gynnare från ett år till nästa i det kalla växthuset när man som jag inte brukar kasta ut det vissna och sanera ordentligt på hösten. Innan jag sätter ut något i vår ska jag storstäda och sedan har jag fått tips om att blanda växtsåpa (0.5 dl hushållssprit, 1 tsk såpa och 1 l vatten) som man kan spruta med och om det inte hjälper spinnrovkvalster (nyttodjur.se)

    SvaraRadera
  9. Odlar du gurka i självvattnande krukor Johannes?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både ja och nej måste jag svara. För de fungerar inte så bra som självbevattnande krukor, men jag använder dem ändå för att de är snygga och har en bra form, men har struntat helt i den självbevattnande funktionen.

      Radera
  10. ser mer ut som ut som angrepp av spinnkvalster än bladmögel....

    SvaraRadera
  11. E d höl i botten på krukera dina?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp det är dränering längst ner och jag ser till att det inte blir översvämning.

      Radera
    2. Tackar så mycket för svaret.Mvh/Lars

      Radera
  12. Hej
    Har flera fina plantor nu i mitt söderfönster med många blommor. Jag undrar om du brukar knipa av de första små blommorna som kommer? Läste någonstans att detta skulle främja tillväxten och ge bättre plantor, stämmer detta? Mvh K

    SvaraRadera
  13. Odlar du TVÅ gurkplantor i en 5-literskruka? Lite oklart i ditt huvudinlägg (två plantor i två krukor borde betyda en planta i varje men på bilden ser det ut som två). Jag har satt två i varje 5 l-kruka. Sådde i mitten på februari. De växer fint än så länge men det kanske blir för trångt (ljus och näring)?

    SvaraRadera
  14. Tackar för inspirationen. Har i skrivande stund skördat 76 gurkor i vårt vardagsrumsfönster sedan de såddes, 2 piccolino och 2 passandra, i januari. Helt otroligt! ��

    SvaraRadera
  15. Ska man toppa plantorna någon gång.

    SvaraRadera