måndag 22 januari 2018

Etiketterna blir som nya, så återvinner du dem.




Jag sparar både etiketter och gamla fröpåsar,  för jag gillar att se vad jag hållit på med. Där får jag också ett extra tillfälle att gå igenom det gång året och reflektera över vad som gick bra eller dåligt.  Det är ganska ofta jag dessutom fått en extra påminnelse om vilka frön jag glömt att beställa när jag kikar på dem. Bara det är värt en hel del.



Jag bukar stoppa ner etiketterna från de ettåriga växterna i mina arbetsbyxor när jag jobbar ute i trädgården under sen höst och tidig vinter. När arbetsbyxorna känns trånga, fast att jag inte ätit överdrivet mycket fikabröd, brukar jag tillslut tömma dem i en skål hemma i Västerås. Det blir ganska många etiketter för jag har fem olika slags arbetsbyxor och odlar i fem olika trägårdar.  Jag använder etiketter i flera olika material men gillar de där i plast som säljs i storpack med fyra färger.

Att köra etiketterna i diskmaskinskorgen blir toppen. De blir rena och en hel del text försvinner.

På plastetiketterna bleknar texten ganska bra när jag kör dem i diskmaskinens bestickkorg, även om jag skrivit med en permanent tuschpenna. Hälften av etiketten ruttnar dessutom inte bort som de i trä gör. Att hålla ordning på sina sådder och växter tycker jag är viktigt. Att veta när jag sått dem, omplanterat dem och all annan information jag skriver på dem, tex hur mycket gödsel jag använt och av vilket slag mm. Det är ovärdeligt när man skriver trädgårdsböcker, artiklar och blogginlägg, att kunna vara exakt och ge relevant information. Vi vill att ni som läser våra texter ska få hela bilden, så för oss känns det riktigt bra att vi kan vara så exakta som det bara är möjligt.

Men det är inte bara för er skull vi, jag gör detta om sanningen ska fram. Det beror också på att jag annars lätt glömmer bort vad jag gjort. Mina 26 odlingsår sätter sina spår, jag har så otroligt mycket minnen och information. Jag har heller inte riktigt den tiden och orken eller så stora fickor, att jag kan släpa runt på en anteckningsbok i alla odlingar. Anteckingsboken har jag inomhus och i den skriver jag ner all värdefull info innan etiketterna körs i diskmaskinen. Någon undrar säkert ifall jag köper nya etiketter varje år. Jo, jag köper nya etiketter varje år, jag odlar mer för varje år som går. Fråga mig inte hur jag lyckas med att hela tiden öka odlandet, jag har ingen aning. För många av oss odlingsnördar finns det ingen broms. Jag kan bara skatta både mig och min familj som lyckliga över att inte denna överdrivna och expanderande tendens tar över fler områden i mitt liv.

Johannes Wätterbäck

1 kommentar :

  1. Hei, her kommer et spørsmål fra nabo'n i vest. Hvor kjøper dere disse etikettene? De ser litt tykkere og mer robuste enn de tynnere som brukes mye i gartnerier. Er de det? Hvordan tåler de vinteren? Takk for fin blogg!

    SvaraRadera