måndag 22 januari 2018

Så steriliserar du jorden


Jag har berättat i lite kortare inlägg på Instagram och Facebook att jag steriliserar jorden i år. Jorden jag använder för mina chilisådder och chiliomplanteringar. Jag steriliserar både såjorden och planteringsjorden. Här berättar jag varför och hur det går till.


När många av oss odlingsentusiaster sätter igång med våra frösådder ( under december och januari) har inte årets jordsäckar från jordfabrikerna hamnat i trädgårdsbutikerna än. Man får helt enkelt köpa gammal jord ( som ofta varit fryst) eller använda den eventuella överblivna jorden man själv har kvar. Det brukar generellt inte vara några problem att använda gammal eller överbliven jord men ibland kan det gå galet. Det vanligaste problemet är att man får in sorgmyggor och deras larver äter upp rötterna på små plantor, de kan slå ut en hel frösådd eller omplantering om det vill sig illa. Jag har fått in sorgmyggor ett par gånger de senaste fem åren och ofta har de kommit in under den första omplanteringen med planteringsjord. Det går att få bukt med dem i efterhand, så grips inte av panik om du redan fått sällskap. Googla på nemablom så hittar du ett biologiskt och skonsamt preparat som fungerar riktigt bra.

Sterilisering 
Sätt ugnen på ca 120 grader och låt den gå upp i temperatur. Fyll därefter en ugnsplåt med så mycket jord du behöver för tillfället och låt jorden värmas och bakas i ca 40 minuter. Ta ut jorden och låt svalna innan du använder den. 


De är de här "älskligarna" man inte vill ska knapra på plantornas rötter. Dessa sorgmyggor sitter på en klisterremsa som jag haft mellan chilikrukorna under växtbelysningen. Klisterremsorna hjälper till att begränsa sorgmyggorna men hjälper inte helt och hållet. Kombinationen klisterremsor och nemablom är ett snabbt motmedel.

Johannes Wätterbäck

12 kommentarer :

  1. Klisterremsor är toppen! Jag brukar använda de gula "limfällorna". Det finns alltid några nerstuckna bland mina sådder och småplantor. Då ser jag direkt om jag får torvfluger eller jordloppor eller liknande.
    /Kitty

    SvaraRadera
  2. Jag har tre jordsäckar som legat ute i minus 10 och tänkte att de kan användas .minusgraderna bör väl ha tagit kål på ev ohyra??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag faktiskt inte, den gamla jorden man kan köpa nu har ju varit fryst.

      Radera
    2. Jahaja, då blir det till att dra igång ugnen...

      Radera
  3. Aha, fick en julros i mossplantering i julas och ur den flög det en hel julbuffé med flugor de första dagarna. När jag plockade bort celofanen kring krukan för en vecka sedan hittade jag även en 1 cm stor mördarsnigel... Begriper nu mao verkligen nyttan med steriliseringen som du gör:) även om jag inte tillhör de fullt så entusiastiska. Tack för att du delar med dig erfarenheter, tips och klokskap via alla olika kanaler!
    /Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men herre jösses en snigel! Tre av anledningarna att jag började odla mina egna växter från grunden var att det var kul, blev billigare och soppa få in skadedjur i mitt växthus. :) Lycka till. Tack :)

      Radera
  4. Termometrar, köksmått, ganska stora ytor med krukor och tråg, nu ska ugnen också användas till odling. Älskar det! Tack för ett kanontips. Slängde in en plåt direkt när jag hade läst. 😁😁
    /Nathalie

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset! Jag har ett stort gammalt baktråg i aluminium som jag steriliserar i. Nu ska även planteringsjorden gå sig en omgång i ugnen.

    SvaraRadera
  6. Då vi satt på din föreläsning i Söråker under våren, talade du om dessa sorgmyggor. Att det var blomflugor du talade om hajade jag inte då. Men nu då jag drabbats av dem förstår jag bättre valet av namn.. flera växter har dött bort, bla chilin. Men nu har här införskaffats både klister remsor & nema blom. Resten av säcken ska nu till å få en omgång i ugnen. Tack för alla bra tips !

    SvaraRadera
  7. Visst kan en väl spara steriliseras jord som inte går åt? Ska till å sätta igång ugnen nu!

    SvaraRadera