onsdag 7 november 2012

Kombucha

Kombucha, bryggd på ekologiskt Darjelingte "Arya second flush" från Natmulls.


Kombucha är en syrlig dryck man gör på ekologiskt te och socker med hjälp av en sk "Kombuchasvamp". Vi bestämde redan i våras att när hösten kommer och vi har lite mer tid att stå inne och experimentera, så ska vi testa att brygga/fermentera denna bryggd. Min vän Margareta hann före med att beställa en sådan svamp och erbjöd mig i början av oktober en svampbebis så att vi kunde komma igång. Å ni må tro att det är gott. Johannes och Tora blev galna i drycken och på 1 dag var den första litern uppdrucken. Jag förstår alla som tycker att det verkar suspekt och att det ser lite snuskigt ut. Det var också vår första reaktion. Dricka svampdryck! Men om man tänker efter så är många av våra förädlade livsmedel ett resultat av processer där olika organismer förädlat råvarorna. Vad vore bröd utan jäst eller surdeg? Vinäger utan sin vinägermamma? Mögelostarna utan sitt mögel? Den syrade gurkan utan mjölsyrabakterier? Öl utan jäst? Thempen utan sin svamp och det svarta teet om det inte hade jäst ett tag?
Vår andra bryggd. Den till vänster är samma Darjelingte som första gången vi bryggde kombucha och den till höger är bryggd på "Silver bullet" second flush också den från Nathmulls. Tack Magdalena för teerna du gav oss. Verkligen underbara.


Att göra kombucha.

Ingredienser
1 kombuchasvamp (bebissvamp) och ca 1dl kombuchadryck Här kan man köpa sig en svamp.
100g vitt socker
1liter vatten
2 msk ekologiskt grönt, vitt eller svart te
1 burk med vid öppning, ej metall

Gör så här: Koka upp vattnet, tillsätt 2 msk te och låt dra i 15 min. Sila av och tillsätt sockret och låt svalna till rumstmperatur. Häll, lägg i kombuchasvampen och ca 1dl från tidigare bryggd, knyt en duk/ nät över öppningen, förvara på en lite varmare plats i hemmet tex ovanpå kylskåpet i ca 7-14 dagar, sila av och förvara svalt.

Det bildats också oftast en ny svamp vid varje bryggning som sedan oftast lägger sig tätt intill den gamla svampen. Den gamla svampen tar inte slut, dör inte utan kan användas om och om igen.  Första gången vi bryggde kombucha så silade vi av svamparna efter 10 dagar. Så här i efterhand då jag läst på i boken "Kombucha miracle fungus" så antar jag att den borde stått i någon dag till då den var ganska söt. Men oj så god den var. Som ett citronigt iste.

Är det någon som är nyfiken på att brygga egen kombuchadryck så har jag svampar till försäljning. Jag tar 100kr styck + frakt.

12 kommentarer:

  1. Den är fantastisk! Tack för superrecept! Nu gör vi två satser;)...

    SvaraRadera
  2. Säljer du fortfarande svampar?

    SvaraRadera
  3. Har du fortfarande svampar till försäljning?

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag önskar också köpa kombuchasvamp om du har kvar att sälja! =)

    SvaraRadera
  5. Hej! jag är sugen på att köpa kombucha svamp om du fortfarande har bebisar?

    SvaraRadera
  6. Hej! Ha ni fortfarande svamp som jag kan köpa? Hur gå vi till väga? Skicka gärna ett mail på bekräftelse. anette.mattsson@utb.halmstad.se

    SvaraRadera
  7. Hej! Har ni fortfarande svamp att sälja? Mvh Malin Malingy@icloud.com

    SvaraRadera
  8. Hej! Är nyfiken om du fortfarande har kombucha att sälja?
    Mvh Jonas
    vestling.jonas@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Cecilia Asplund19 augusti 2014 18:31

    Hej jag har letat och letat efter en bebis att adoptera. Har du möjligen en bebis i behov av ett nytt hem? maila mig på cecilia.asplund@norrkoping.se

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Säljer du fortfarande kombucha? Maila gärna mig på e_bondesson@hotmail.com!
    MVH Ebba

    SvaraRadera
  11. Hej. Skulle vilja köpa en svamp. Min mail: andelblom@gmail.com. Mvh Mia

    SvaraRadera
  12. hej..skulle vilja köpa en svamp..min e mail adrienn.girnt@live.se

    SvaraRadera