söndag 25 februari 2018

Vad händer med mikrolivet när man steriliserar jorden?



Dör inte alla mikroorganismer i jorden när du steriliserar den? Den frågan har jag fått ett antal gånger de sista veckorna efter att jag publicerande inlägget där jag berättade om hur jag går till väga för att sterilisera jorden.  

Vi har flyttat alla våra inlägg till ny bloggplattform och det är där vi 
publicerar alla nya. Vi ses på nya farbrorgron.se
Johannes & Theres


I år har jag steriliserat all såjord och planteringsjord som jag använt till mina frösådder och omplanteringar inne i lägenheten. Detta har skett i omgångar i ugnen och jag har bakat jorden i ca 40 minuter på 120 grader. Aldrig tidigare har jag haft så fritt från olika flygande varelser i vår lägenhet under detta känsliga skede i många plantors liv. Det är främst sorgmyggorna jag velat få bort från mina småplantor och det har jag lyckats med. För att verkligen kunna njuta av att leva utan sorgmyggor behöver man nästan ha varit utsatt någon gång, tänk på det om du är en av de drabbade i år, det finns ett ljus i tunneln. 2017 var ett sormyggeår för mig, oss och alla våra plantor och jag led av att slänga så många, från början, fina och välmående växter. Egentligen är det inte själva myggorna som är problemet utan dess barn och att de hela tiden parar sig och tillverkar fler barn. När barnen är larver lever de i jorden och äter på de små plantornas rötter. Det är inte ovanligt att man i värsta falla får slänga stora mängder av plantor som dukar under av detta eviga gnagande. Ett slöseri jag gärna undviker.

Ett av mina hemmagjorda miniväxthus för frösådder. Små plantor som startar förtjänar inte att födas upp som mat till sorgmyggornas larver.
Den stora döden: Men nu till frågan som jag tänker mig att försöka svara på: "Dör inte alla mikroorganismer i jorden när du hettar upp den"? Jo, allt verkar dö, det är precis det jag vill. Om det nu skulle finnas något som lever i den som kan skada mina plantor. Men! Finns det ett mikroliv i såjord eller planteringsjord? Och vilken inverkan skulle detta mikroliv innebära för våra plantor om det fanns eller om vi steriliserar jorden så att detta inte fanns? Hmm förstår ni vad svårt det blir att svara på en fråga som innebär att vi måste anta att det finns ett mikroliv i jorden och att detta mikroliv dessutom skulle anses ha en god inverkan på växterna under dess tidiga växtperiod. Hur är det då när man odlar i olika substrat och i vatten i sk hydroponiska odlingar? Varför kan dessa odlingstekniker fungera så bra om nu växter skulle behöva ett mikroliv för att leva?  Hänger ni med?

Det är sådana här frågor jag älskar att få för det innebär att jag måste fundera ännu mer på sådant jag går och fundera på och dessutom skriva om det och försöka göra det så tydligt jag bara kan, jag vet jag brister antagligen i detta idag, jag vet inte hur många gånger jag ändrat om i den här texten. Tack alla ni som får mig att utvecklas och i förlängningen oss alla att komma vidare.


Det finns inte mycket liv: Jag är av den åsikten att det inte finns så mycket mikroliv i den såjord eller planteringsjord vi använder till våra frösådder och omplanteringar. Det är inte det växterna behöver i det här skeendet. De vill ha en lucker jord som behåller fukt bra och om det är planteringsjord vi talar om, att det finns näring i den. så eller plateringsjord består till största delen av torv samt lite lera, sand och någon slags näring, kemisk eller något slags djurbajs. Det eventuella liv som finns i jorden är ägg eller larver av sorgmyggor som kommer att ställa till det för små plantor. Detta eliminerar jag gärna.

En levande jord: När man odlar på friland och pallkrage odlar man ofta i en levande jord om man hela tiden tillför organiskt material och täckodlar. I en sådan jord är det mängder av alla möjliga olika slags organismer som bryter ner gammalt växtmaterial och frigör energi, inte minst maskarna som omvandlar det organiska materialet till sitt näringsrika bajs. Den här jorden är fylld av liv och det är så mina jordar ser ut i de flesta odlingar! Det är många gånger jorden vi odlar  när vi odlar och den blir bara bättre och bättre med åren.

Ett experiment: I år testar jag en för mig ny produkt som är som ett fint grus som säljs i små påsar och som är impregnerat med mykkorrhizasubstrat. Man strör lite av det impregnerade gruset i en  kruka vid omplantering så att gruskornen kommer i kontakt med plantans rötter, den man ska plantera i krukan. Mykorrhiza är svampmycel, små tunna trådar, svamparnas rötter, ja svampen skulle man kunna säga. Dessa tunna trådar kopplar på växtens rötter och förlänger dem, som en parasit men ändå inte för det sker ett ömsesidigt utbyte. Svampen och växten hjälper varandra. Svampen vill ha kolhydrater av växten och i gengäld får växten mineraler från svampen. I naturen, och ute i våra odlingar, sker det där hela tiden och vissa växter som olika slags lökar är beroende av mykorrhizan för att växa och bli stora. Det här ska jag berätta mer om i framtiden. Anledningen att jag tar upp det lite ytligt här är för att berätta att jag inte är bergfast i min åsikt om att mikroorganismer inte behövs i påsjord. Tänk om det här preparatet ger riktigt fina plantor, finare en annars. Då är det ju eftersträvansvärt att tillföra mykorrhiza. Tiden får utvisa detta.

Johannes Wätterbäck

7 kommentarer :

  1. Om man har lakvatten från bokashi att vattna med så tillför man mikroliv med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvisso men vad har detta lakvatten för effekter och vad är det för mikroliv du tillför? Och, är det önskvärt? Ger det växten något gott just dr och då?

      Radera
  2. Dessutom är det så att all jord som handlas med ska vara upphettad till 70grader för att undvika smittor. Så jorden borde redan vara "död"..

    SvaraRadera
  3. Nej, vanlig jord är inte upphettad. Det gör man bara med jord med naturgödsel i tex kogödsel och naturgödsel.

    SvaraRadera
  4. Bra info! Mina övervintrande tomat- och chiliplantor drabbades av sorgmygg som envist levde kvar hela vintern. Trots idogt arbete med uttorkning, neembehandling och klisterremsor... ända tills jag köpa nemablom, först då försvann dem. Kvar är små flugor som jag dock oroar mig för, men de ser helt annorlunda ut i kropparna mot de ”större” sorgmyggorna. Men ska testa att köra in jorden i ugnen och sterilisera innan jag planterar om plantorna!

    SvaraRadera
  5. Sterilisering av jord är inte helt lätt och både de goda och de dåliga dör. Det goda mikrolivet har flera roller, det tar plats och motverkar skadegörare och dessutom bidrar det till nedbrytning så att växtnäring frigörs. Näring går att förse växterna med ändå genom att gödsla med vattenlösliga salter - mineralgödsel. Men nu är det ju så att vi lyckligtvis inte lever i en helt steril värld så efter sterilisering kommer jorden att återkoloniseras av mikroliv. Det innebär att näringen som skulle gå till växterna även går åt till att bygga upp mikroberna. Det blir konkurrens om näringen som mikroberna garanterat vinner men med gödsling så kommer det räcka till växterna också. Upphettning innebär också att jorden förändras, tex organiskt material frigör vaxer mm som ökar på hydrofobiciteten dvs jorden kommer inte hålla vatten så bra eller till och med slå ifrån sig vatten. Inblandning med sand och lera kan hjälpa men det kommer då tynga ner och göra jorden mer kompakt vilket inte gynnar små fina rötter. Det är främst användning av organisk gödsel i jordblandningar som gör att det är vanligare med sorgmyggorna idag. Sorgmygg lever i första hand av svampmycel som bryter ner organisk gödsel och annat lättillgängligt organiskt material, endast i andra hand små läckra rötter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym

      I det här skeendet spelar inte mikroorganismerna in nämnvärt. Det är just en sorgmyggsfri jord vi vill åt. Sedan när vi kommer ut på friland och i pallkragar vill vi så klart ha mikroorganismer och maskar som hjälper till att bryta ner det organiska materialet. Men här, under frösådd är det inte av vikt, man skulle lika gärna kunna odla i ett Substrat, ja som många faktiskt gör tex olika slags porösa svampar, gulfiber och liknande i kombination med näringslösning mm. Jorden håller vattnet jättebra, jag tillsätter varken sand eller lera. Det är torvbaserad plantjord jag odlar i inomhus.
      Mvh Johannes

      Radera