måndag 1 januari 2018

Årets sista tomater



Vilken fantastisk lyx det är att till och med efter jul ha ett stort fat med egenodlade tomater på bokhyllan i vardagsrummet. Det är främst tre sorter som hållit sig färska länge. 



Det är förbi vår bokhylla vårt vanliga skördestråk går under höst och vinter när vi är ute efter vårt egenodlade röda guld. Först rundar vi frys och kylskåp sedan tar vi oss förbi skänken och glider ut i vardagsrummet. Där till vänster efter stringhyllan och tvn kan vi plocka våra tomater från våra tomatfat. I år har vi haft riktigt många tomater så här sent på året och även fast de är lite fadda i färgen smakar de riktigt gott. De har både syra och sötma.

I morse skördade jag tomater till barnens ostsmörgåsar, till lunch var det till tacowrapsen, till middagen finhackade jag ner en Rio i guacamolen. Kanske smyger jag förbi dem igen under kvällen för att skiva upp en Principe Borghese till en smörgås med blå Castello. Tomat och mögelost blir till något särdeles fantastiskt ihop, lika gott till en brie, castello eller en camembert. Syran och sötman i tomaten skjutsar liksom på den ädla ostsmaken och det uppstår glädje i munnen. Testa själv med en ordinär briebit på tex en finncrisp. Finner du det där lilla extra kan du gå loss med de tyngre ostsmakerna och försvinna dig bort i njutning.

Jag kunde inte slänga förra årets smycken förrän de verkligen gav upp. Bilden är tagen i mars.
Förra året kunde jag inte riktigt slänga alla tomater som blev dåliga och det var egentligen bara för att de var så inåt helsicke vackra. Jag hade inte för avsikt att äta dem utan bara ha dem att titta på. Jag plockade ut de mest udda och förvridna tomaterna och de fick bo på ett eget fat ytterligare en månad tills jag slutligen begravde dem i en bokashihink med lite strö ovanpå.

Takfarmen 2016

Det är på takodlingen vi i huvudsak odlar alla våra tomater och det är i dessa earthboxar de växer. Två plantor i vardera earthbox med 500 g ekologiskt gödsel och 60 liter planteringsjord ger under en bra sommar mellan 5- 20 kg tomater per låda och vi odlar i ca 12 lådor.  Vi skördar mellan 200 - 300 kg tomater.

I princip alla tomatplantor vi planterar ut i dessa lådor är nya sticklingar eller halshuggna tomatplantor som är ungefär  20 cm höga vid utplanteringsdagen. Vi planterar dessa plantor veckan innan midsommar och en normal sommar ( inte som 2012 och 2017)  kan vi börja skörda tomater i mitten av augusti och plocka av de sista tomaterna i november. 2017 var väldigt kall vilket gjorde att skörden fördröjdes i ca 1 månad.

Jag föredrar att odla tomater utomhus i behållare på skyddade och varma platser. Då blir de inte så gängliga och spensliga som om de hade växer i växthuset.  Christopher och jag som odlar där uppe har olika tillvägagångssätt när det gäller tjuvning av tomater. Han gillar tidiga tomater och jag vill kunna skörda under hela hösten och lagra dem ända fram till jul. På de plantor Christopher tjuvar mognar  tomaterna mellan 2 - 3 veckor tidigare än på mina otjuvade. Det innebär att man kan stretcha ut skörden i båda riktningarna genom att medvetet tjuva och inte tjuva.

Johannes Wätterbäck

1 kommentar :

  1. Så härligt att läsa hur du njuter av dina grönsaker med alla sinnen och på alla sätt. Snacka om Mindfulness.

    SvaraRadera