fredag 12 januari 2018

Ananas och citronpaj



Pappa,  jag vill baka ananaspaj, jag såg några på youtube som gjorde det. Sagt och gjort, vi gled förbi fruktdisken i affären och en stor mogen ananas landade i vår vagn. Ananaspaj tänkte jag, det låter både lite exotiskt och avskräckande samtidigt. Men varför inte? Man måste ju våga ibland. För säkerhetsskull rev vi skalet och använde saften från en citron, för att vi säkert skulle få in det där syrliga som vi älskar så.



Ingredienser 

Pajskal
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör 
1 äggula
1/2- 1 tsk salt

Fyllning
3 ägg 
2 dl strösocker
2 msk mjöl
2 msk vaniljsocker (kan uteslutas)
1,5 dl vispgrädde
1 citron, skalet och saften
200 g färsk ananas hackad i cm stora bitar

Gör så här: Blanda ingredienserna till pajskalet, tillsätt äggulan sist. Knåda degen så den blir homogen och tryck ut den därefter i en pajform. Låt sedan pajskalet vila i kylskåpet 30-60 min. 

Vispa därefter ihop smeten. Vispa först ägg och socker pösigt, rör därefter ner mjölet, vaniljsockret och grädden. Riv citronens skal och pressa ur all saft och häll ananasen i smeten och rör om. Grädda pajen i nedre delen av ugnen på 200 grader i ca 30min. Låt pajen sedan stå så den fastar till sig! Den smakar bäst efter en natt i kylen eller på balkongen och är underbar som fryst! Servera den gärna med en klick grädde eller glass.

Johannes

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar