lördag 25 november 2017

Potatisbladmögel på tomat


Potatisbladmögel på tomat. Äntligen fick jag tag på några praktexemplar att fotografera.

I förrgår låg jag i badet alldeles för länge. Jag fick med mig en tidning med en lång artikel om potatisbladmögel hos yrkesodlare som jag bara var tvungen att läsa färdig och reflektera över.

Det var spännande att ligga där ombonad i värme och läsa om potatisbladmögel utifrån yrkesodlarnas perspektiv. I tidningsartikeln togs det även upp flera andra potatissjukdomar som angriper potatis och vilka olika preparat man behandlar med samt några nya resistenta potatissorter. Potatissorterna som beskrevs i artikeln benämndes som "Stärkelsepotatis"Vad exakt är Stärkelsepotatis tänkte jag ? Efter några minuters googlande började jag hitta träffar som kunde förklara det hela. Det är framodlade potatissorter som inte är tänkta att bli matpotatisar utan som används som bas vid industriell framställning av stärkelse för livsmedelsindustrin.

Som odlingsinspiratör och trädgårdsnörd är det många gånger viktigt och berikande att lyfta blicken mot yrkesodlare, såväl ekologiska som traditionella odlare. Att inte bara umgås och inspireras av sin egen odlargrupp utan kika över kanten för att se vad yrkesodlare, som är ekonomiskt beroende av sina skördar, tänker och agerar. Att se vilka sorter de odlar, hur de sköter dem, vilka problem de brottas med och hur de löser problemen.

För oss som fritidsodlare är ju odlandet inte på samma sätt och många gånger positionerar vi oss som de goda och medvetna odlarna och yrkesodlarna som de onda och omedvetna odlarna. Om jag misslyckas med skörden grödorna jag odlar, kan jag alltid välja att köpa grödorna i en livsmedelsaffär. Det fungerar ju inte på samma sätt för någon som är ekonomiskt beroende av sitt odlande och sina grödor även om vi säkert blir lika bedrövade när så sker.

Tomaterna på bilden har drabbats av potatisbladmögel eller brunröta som det också kallas. De är odlade på takfarmen 2 där jag odlar tomater i en lång odlingsbädd för tredje året i rad ( utan att praktisera växelbruk). I år har jag bara vattnat dem vid tre tillfällen under odlingssäsongen, de har fått klara sig mer eller mindre själva.  Jag skördade dem i oktober och en del frukter, som de på bilden, drabbades av potatisbladmögel. Jag vet inte riktigt varför?

Klicka HÄR för att komma till vårt första inlägg om tomater som drabbats av potatisbladmögel. Det hade i tillsammansodlingen 2012 och vi fick slänga nästan allt!


Frisk tomat från takfarmen1 2017. Den här sorten, purple calabash ska vara lite brunröd i sig, sorten är sådan.  / Johannes


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar