onsdag 3 maj 2017

Alla fingrar gröna - Tredje upplagan



Tredje upplagan av vår odlingshandbok "Alla fingrar gröna" dök upp under förra våren och snart är det dags för den fjärde upplagan att se dagens ljus. Vi är så oerhört glada att vår debutbok föll i så god jord, att den finns hos er och hjälper er i ert odlande. Vi känner en stor glädje att få detta förtroende! 

I alla fingrar gröna berättar vi i tydliga instruktioner om hur man odlar 36 olika grödor i steg för steg. Man kan välja att odla från början med frön, eller köpa pluggplantor och plantera om eller köpa helt färdiga växter som man sätter ut där man vill att de ska växa och ge skörd.

I alla fingrar gröna berättar vi i tydliga instruktioner om hur man odlar 36 olika grödor i steg för steg. Man kan välja att odla från början med frön, eller köpa pluggplantor och plantera om eller köpa helt färdiga växter som man sätter ut där man vill att de ska växa och ge skörd.


I boken finns också en odlingspraktika som beskriver hur man skapar egna jordar, gör eget gödsel och hur man odlar på olika platser så som friland, pallkrage, balkong, inomhus i fönster och takterasser. Till varje gröda finns det också några förslag på vad vi tycker att de passar till i köket.

Under vår Theres och min resa från idé till färdig bok, vilket var en resa i sig! Startade ett detektivarbete med att föröka minnas vad jag under mitt 25 åriga odlarliv gått igenom för olika stadier och vilka frågor som varit särskilt viktiga att få svar på. Det var inte helt lätt att komma i kontakt med Johannes 20 år och finna frågorna, men ju mer jag funderade desto mer kunde jag vaska fram. Med hjälp av dessa korn, minnesfragment från mitt förflutna och alla frågor vi fått under vårt bloggande, kurser och workshops, kunde vi till slut komma fram till vad vi anade att många nya odlare behövde veta.

I boken finns dessutom en hel del av mina stalltips och genvägar till en lyckad skörd så även om du har ett par odlarår på nacken kan du lära dig något nytt. Hur man odlar mellan 200-400 lökar i en pallkrage, hur man gör eget bokashikli, hur man kan skörda ca 450 st tomater i ett österfönster utan extraljus och varför man inte kan förkultiverar morötter eller palsternacka. Förutom det listar vi alla sorter som vi tycker är särskilt odlingsvärda och goda.

Mitt odlande är kantat av otaliga misslyckanden och felberäkningar och är det fortfarande. Ju mer jag lär mig  desto mer vill jag lära mig och för varje svar får jag 10 nya frågor. Det är så jag fungerar och det är lite av det jag vill att du har i bakhuvudet när du ger er in på odlandets väg. Att våga misslyckas och samtidigt inte bli så bedrövad så att du ger upp. Ingenting i livet är gratis och kunskap utan ansträngning väger många gånger alldeles för lätt.

Jag hoppas att denna bok kan bli språngbrädan ut i ditt eget odlande och någon att hålla i handen när du du tappar fokus och vilja. När det inte blir som du tänkt dig, tänk då på mig som levt på det sättet under 25 odlingssäsonger.

Med all lycka, uppmuntran och glädje önskar jag er en underbar odlingssäsong med nya lärdomar och fantastiska grödor. / Johannes


Klickar du på bilden kommer du till inlägget som berättar varför alla bilder i boken blev till akvareller. Passa på att titta på filmen på Tatiana Shribidova när hon målar och njut.

4 kommentarer :

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Trädgårdsbibeln med stort B är nu sönderläst. Nu väntar jag på uppföljaren ;)

    SvaraRadera
  3. Jag bara älskar din bok. Vill ha en bok man bara skå upp just specifik gröda. Orkar ju inte läsa massa fakta man inte kommer ihåg ändå. Gröna färgen är suveränt. Sambo tar aldrig fel när jag ber honom att hämta den. Att omslaget är av plast är bara top notch eftersom fingerar kan bli båda blöta och smutsiga när man pyssla med odling. Keep up the good Work ��

    SvaraRadera