fredag 3 mars 2017

Rabarber - Lättodlad och perenn

Rabarber grödan man kan glömma bort ett eller två år utan att den försvinner men som också om man tar hand om den, kan bli till en av trädgårdens giganter! Hur gödslar du din rabarber? Använder du också guldvatten?


En av mina trädgårdsinspiratörer i unga år avslöjade sin hemlighet gällande hennes fantastiska rabarberplantor. Hon tömde pottan där de växte. Vilket stalltips tänkte jag och bestämde mig för att de borttynade rabarberna vid mormors stuga, där hela familjen brukade skörda rabarber skulle få sig en skvätt av livets goda. Jodå jag fick upp dem i storlek efter ett par år men det bästa av allt var att mina systrar vägrade att äta av dessa rabarber när de fick reda på att jag gödselvattnade dem med mitt eget kiss. Vilken lyckoträff! Jag fick alltså större plantor att skörda ifrån och kunde skörda mer eftersom minsa systrar inte ville äta av rabarbern längre. Det mina systrar kanske inte förstod är att det var rötterna som vattnades med mitt kiss utspätt med nio delar vatten och att denna behandling inte inträffade när det var dags att skörda. Men jag höll dem i okunskap, det var ju så smidigt att kunna skörda så mycket.

Nedan följer ett smakprov från boken Alla fingrar Gröna om hur du sticklingsförökar rabarber. I boken beskriver vi alla steg i odlandet detaljerat från det lilla fröet eller plantan och tills grödan hamnar i din mun. Testa för all del också att fröså rabarber. Sorten glaskin gror som popcorn om du vintersår dem. Vill du kika på hur vi vintersår klicka HÄR


Sticklingsförökning           



1. När rabarberstjälkarna börjar visa sig på våren är det dags att ta sticklingar för sticklingsförökning.

2. Ställ dig ovanför rabarberplantan och se hur den växer, oftast kommer stjälkarna upp på flera ställen från en planta. Gräv bort det rabarberskott som är längst bort från plantans mittpunkt så att du får upp en rot med flera bladpar på: en rotstickling. Det du gör när du gräver bort rotsticklingen är att du skär av en bit av en stor rotknöl med spadens hjälp. Ibland kan man behöva ta i ganska hårt.

3. Fyll en kruka med 1/3 planteringsjord. Blanda 1 dl pelleterad gödsel med jorden och fyll på med planteringsjord till krukans kant. Gör ett hål i mitten av jorden och stoppa ner rabarbersticklingen så att bladrosetten hamnar ovanför jordytan. Fyll på med planteringsjord så att det sluter tätt kring sticklingen. 

4. Ställ krukan utomhus, men inte i direkt solsken.

5. Genomfukta jorden i krukan ovanifrån så att det rinner ut vatten undertill. Håll jorden fuktig tills du ska plantera ut sticklingen. Gödselvattna gärna plantan ett par gånger under sommaren.


_____________________

Att äntligen få laga den här farligt goda rabarberkakan när vårens brandgula solstrålar fortfarande silas genom vardagsrumsgardinen gör mig gråtfärdig, tänk att livet kan smaka så gott! Klicka in på bilden om du vill komma till receptet. Kakan går alldeles utmärkt att tillaga på fryst rabarber. Vad har du för måsterecept när det gäller rabarber?


http://farbrorgronrecept.blogspot.se/2015/05/rabarberkaka-med-mandelmassetacke.html


Klicka in på bilden nedan för att komma till förlagets bokshop  /Johannes & Theres.

http://shop.luxpublica.com/

1 kommentar :