tisdag 28 februari 2017

Sötpotatisar - Vi tar sticklingar


En av vinterns stora trender och snackisar är att odla sötpotatis för knölarnas skull och framför allt att odla fram egna sticklingar från kölarna för senare utplantering. Att bli självförsörjande på utsäde från köpeknölar helt enkelt. När pedagogodlaren från norra Skåne, Andreas Andersson la ut en bild härom veckan blev jag så till mig så att jag var tvungen att bege mig till närmsta livsmedelsaffär för att köpa knölar.
Vi testade att odla sötpotatisar från köpta plantor uppe på takfarmen sommaren 2016 av sorten Erato orange. Jag hade glömt bort plantorna i växthuset bakom några tomater och fick ner dem i en pallkrage senare än vad jag hade tänkt, i början av juni ( vilket är den tid man vanligtvis rekommenderar att plantera ut dem). Trots detta lite sena förfarande (enligt mig) kunde vi ändå i slutet av september skörda 3,5 kg knölar från pallkragen där vi planterat våra 2 plantor. I år är jag mer taggad att få större skörd och ska skärpa till mig. Förutom att dra fram sticklingar på det här sättet så tog jag små rotbitar från de vi odlade 2016 och placerade i krukor i planteringsjord. De står i odlingskällaren med växtbelysning tillsammans med citronverbenan, Stevian och citrongräset. Just nu ser dessa sticklingar ganska döda ut men jag testade att vända några krukor upp och ned och där nere i jorden var det fullt av friska rötter. Jag ska nog ta och plantera om dem och ställa dem lite närmre växtbelysningen.



Det vanligaste i år verkar vara att man sticker in ett gäng tandpetare i en sötpotatis för att sedan hänga ner den i ett dricksglas med vatten så att inte hela potatisen står i glaset. Efter ett par veckor ska det bildas rötter och potatisen ska skjuta skott. Dessa skott ska man sedan klippa av för att sedan rota och plantera i jord.



Jag testade att stoppa ner en sötpotatis i ett vattenglas utan tandpetare för att se hur det kommer att gå. En del menar att det här med vatten är överflödigt, att det räcker att lägga dem varmt på en fönsterbräda för att det ska bildas skott. Vem vet, det kanske också fungerar.

Nu har potatisarna stått en vecka på det här sättet men inga rötter eller skott har visat sig än. Jag hör av mig igen när det börjar hända grejer.

 På återseende / Johannes

13 kommentarer :

  1. Jag testade ifjol... blev inga stora sötpotatisar i slutändan, som små nypotatis ungefär, men det går säkert bättre om man kan ha dem ännu varmare än jag hade.

    lite bilder här

    SvaraRadera
  2. Tackar ödmjukast för omnämnandet i bloggen. Det är så kul att lilla jag kan inspirera dig. Dt är ju du som är en av mina största inspirationskällor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ni som prövat kört med ekologiska eller vanliga sötpotatisar? Har nämligen försökt själv utan att lyckad, och läste att de vaxas inför försäljning för att hindra skott!!!

      Kan man isåfall köpa sticklingar i Skåne, Stockholm eller med postorder.

      Radera
  3. Satte en sötpotatis i vatten för ca 1 månad sedan och inget händer.... Nyfiken på hur det gått med ditt försök?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inga rötter men små millilererlånga skott, den har suttit i sitt glas i ca ett halvår nu..

      Radera
  4. Har fått massor av rötter på min sötpotatis men inga gröna skott här inte
    Carina

    SvaraRadera
  5. Hur gick det med sötpotatisen? Nyfiken!

    SvaraRadera
  6. Sätt dem i en kruka med jord och vattna. Bara halva sötpotatisen ska ner i jorden.
    Jag har haft flera som skjutit skott, men aldrig planterat skotten.
    Men nu ska jag testa det.

    SvaraRadera
  7. Jag har några sötpotatisar som har börjat skjuta skott eller vad det heter, alltså få groddar som potatis gör. De ligger bara i en korg i ett skåp i köket.

    SvaraRadera
  8. Nu har rötterna börjat att synas i glaset. Sätt 4 stycken i varsitt glas i regnvatten för en månad sedan och värmemattan under och nu ha kommit rötter. Spännande. /Barbara

    SvaraRadera
  9. Hej Johannes! Nu har sötpotatisplantorna börjat växer ordentligt, både rötterna och blast. Nu har jag börjat att bli riktigt stressad! Det är bara sista veckan i December. Vad ska jag göra med dom innan dom kan utplanteras? Jag tror inte jag hinner att plantera ut dem. Då måste jag plantera dem i krukor :-( /Barbara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Barbara. Att vara en måttlös och ivrig odlare är du inte ensam om. Vi är många där ut som har samma problem och en del av oss har lärt oss att tygla detta ändlösa begär. Du har helt rätt, de behöver komma ner i jorden samt få extrabelysning för att inte tyna bort. Se till att du tar sticklingar från dem då och då och börja om på ny kula med dem. De ska planteras ut kring midsommar! När jag ändå svarar dig, vill jag rekommendera dig att ta det lugnt med tomaterna, de ska inte sås i januari eller februari för såvida du inte ska odla dem inomhus med växtbelysning.
      Med bästa lyckönskningar och en vädjan till dig att tygla ditt begär men inte förlora energin.
      Mvh Johannes

      Radera
    2. Tack Johannes, men när det gäller tomaterna, har jag redan en hel del sticklingar från förra årets plantor, vad gör man då? Dom flesta redan har hunnit växa en halvmeter höga. Vad gör man med sötpotatisar som ska inte planteras ut till midsommar? Det låter som det kommer bli en hel del inomhus krukdling innan vår här i zon 5. GOD JUL! /Barbara

      Radera