söndag 22 januari 2017

Ta sticklingar av vindruva




Att föröka plantor är något av det roligaste jag vet. När man väl börjat är det nästintill omöjligt att sluta. För vet man att det funkar känns det på något vis dumt att inte göra det.



Vi har bara en sorts vindruva och det är en blå liten druva från Lettland som jag glömt namnet på. Jag fick den av min pappa 1996. Får den mycket sol så blir den otroligt söt och god med en svag blåbärsarom. I växthuset vid vår skogsträdgård finns vår moderplanta som lyckats bli både mor och mormor och gammelmormor till ett gäng plantor. I Västerås finns nu plantor runt vårt hyreshus på flera ställen och takterrassodlingen har fått några plantor. Resten av plantorna har jag bytt bort eller helt enkelt givit bort.






Ta sticklingarna
Den bästa tiden att ta sticklingar tycker jag är någon gång mellan 1 december och 1 februari. Anledningen till varför man tar sticklingarna den här tiden på året är att plantan vilar och inte ska börja blöda, pumpa ut mängder av sin sav och på det sätet torka och dö.  Detta har i och för sig aldrig hänt mig oavsett när jag klippt i vindruvorna men jag tar det säkra före det osäkra. Genom att ta sticklingarna nu så hinner de rota sig innan sommaren och planteras ut redan i år.



När man ska ta sticklingar kan man antingen ta en stickling från varje kvist eller flera från samma beroende på hur långa de är. Jag klipper av kvistarna strax under en knoppbildning. Det är viktigt att komma ihåg vad som är upp och ner på de sticklingar man tar, det är inte helt enkelt att se.






Verkar toppen torr och död klipper jag av den strax ovanför en knoppbildning så att jag ser att något grönt finns inuti stjälken, då kam det med lite tur bli två toppar. Det gröna vittnar om livskraft. Mina sticklingar brukar vara 30-40 cm långa. Jag placerar sticklingarna i en vattenfylld vas. Vasen kan placeras i ett ljust fönster eller under växtbelysning. Efter ungefär två månader brukar små rötter titta fram längs stjälkarna som befinner sig under vattnet.


Plantering av sticklingar till tillsammansodlingen vid vårt hyreshus.

Plantera i kruka
I maj är det dags att plantera sticklingarna i planteringsjord i skapligt stora krukor. Sedan avhärdar vi dem i vårt växthus ett par veckor och därefter ställer vi ut dem. Med avhärdning menas att de behöver vänja sig med utomhusklimatet, särskilt ljuset. Genom att låta plantorna till en början bara vara utomhus några timmar varje dag kommer de att anpassa sig på ett skonsamt sätt. Man kan också skugga sitt växthus med tex fiberduk så att plantorna skyddas mot solens starka ljus.



Få ner dem på rätt plats
Ungefär i augusti planterar vi vindruvsplantorna på där vi vill att de ska växa. Det går också bra att spara plantorna i krukorna en tid för att plantera dem vid senare tillfälle. Vi brukar då vara noga med att gräva ner krukorna (med plantorna i) i något friland för förvaring under vintermånaderna. På detta sätt förhindrar man att plantorna frystorkar. Sedan kan man plantera dem under våren eller sommaren.

Dessa baltiska druvor är surjordsdruvor, dvs de mår som bäst att bo i jord med lågt ph. Vill du att de ska få en så bra start som möjligt vid utplantering så ska du blanda ner en halv säck rododendronjord där du planterar plantan,  men det är inte ett måste,  bara en välvillig försäkran att den ska trivas extra bra.

Något att klättra mot
Eftersom vindruvor är klätterväxter behöver de något att klättra mot. Det kan vara en stadig spaljé, styprör, insidan av ett växthus eller liknande. De små plantorna brukar behöva hjälp med klättringen, så använd ett snöre och knyt försiktigt och löst kring växtstödet.



Lycka till / Johannes & Theres





7 kommentarer :

  1. Kan man göra på samma sätt med olivträd? Har ett träd som skjuter stamskott förövrigt så är kronan död.

    SvaraRadera
  2. Monika Vallgren Njie22 januari 2018 kl. 12:20

    Kan detta fungera i zon 5/6 ?

    SvaraRadera
  3. Undrar när druvstockarna får druvor? Satte ett frö för 15 år sedan. Den växer och frodas,men inte tillstymmelse till druvor �� säkerligen gör jag något fel. Men i vilken ålder brukar stockarna bära frukt?

    SvaraRadera
  4. Vill gärna se bild på stickling! Du skriver att du klipper av den under en knopp o foto visar över en knopp... 30 tilk 40 cm... långa...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första bild under knopp och nästa bild är toppen över kvist

      Radera
  5. Säljer du sticklingar,helst rotade? Skickar per post? Mvh Ylva

    SvaraRadera
  6. Det är säkert Zilga som du har, det är en gammal sort.

    SvaraRadera