fredag 21 oktober 2016

Tomatsirap och kreativitet


Om det är något jag verkligen älskar så är det de där stunderna när man bara flyter med i kreativiteten och ger sig hän till idéer som ploppar upp fast man kanske inte har tid, att man liksom inte kan låta bli att följa den där impulsen. Och istället för att prioritera bort något planerat trycker jag in ytterligare ett moment i mitt dagliga schema. Jag börjar bli van, jag börjar att lära känna mig själv och vet att det är så jag fungerar. Det är så jag kommer vidare i allt jag gör, vare sig det är med en gitarr i knät, på alla fyra i trädgårdslandet eller mellan diskbänk och spis i ett nedstänkt förkläde. Jag följer de där idéerna, tankarna och linjerna och försöker att inte analysera sönder dem.

Om någon skulle säga att livet är trist, förutsägbart eller rent utav innehållslöst så skulle jag svara; Då har du inte lyssnat på livet eller visat det tillräckligt stort intresse. Det finns så mycket som väntar på att få upptäckas och det finns så mycket mer att se. Vi får inte glömma bort att leka och försöka oss på att göra livet mer magiskt. Det är extra viktigt när vi blir äldre och börjar glömma bort lekfullheten och sakta men säkert förlora oss i minnen och rutiner. När frågan "Tänk om man skulle testa att göra så här" kommer, bör vi nog oftast lyssna på den och kanske svara ja fast att det inte alltid känns så bekvämt. Det är kanske då vi får chansen att kliva bort från invanda mönster, begränsande tankar och skapa något nytt och kanske hamna i det där tillståndet som får oss att känna oss mer levande.

Precis så var det för mig häromkvällen när jag skulle hälla ut det klara tomatspadet efter att ha ugnsbakat årets femtioelfte plåt med tomater. Jag doppade fingret i spadet och tänkte, oj vad det smakar mycket! Kan man koncentrera, reducera det här och så att säga koka bort den största delen av vätskan och få en fantastisk produkt att leka med i köket? Ja! Precis så kan man göra och en spådan produkt har nu sett dagens ljus.




7 dl tomatvätska från två plåtar ugnsbakade tomater ger efter en timme och sjutton minuter,  på medelhög värme i en tjockbottnad kastrull, 0,7 dl trögflytande och enormt smakrik tomatsirap. Nu ska jag testa att leka med den i smaksättningar och maträtter. På rak arm vågar jag mig på att påstå att den är fantastisk som glaze eller som ingrediens i marinader och tomatbaserade såser för att ge mer mustighet och rundare smak. Nu slänger vi knappt någonting när vi gör våra krossade tomater, ja förutom tomatskrutten. Inkråmet blir till sås, tomatskalen torkar vi och maler till pulver om vi inte äter upp dem som chips och spadet blir nu till en smakrik och trögflytande sirap. Tänk vad mycket man kan ta till vara på om man bara vågar sig på att leka lite i köket. Lycka till / Johannes

6 kommentarer :

  1. Om jag har tomater nog för att prova, så skall jag ge det ett försök!

    SvaraRadera
  2. Antar att ni använder en elektrisk kaffekvarn till malandet. Har ni något tips på vad man kan använda för att "städa" kvarnen när man vill mala annat och inte vill ha med smak från förra sorten? Typ nypon ena gången och nästa gång tomat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ve och fasa! Vi använder en handdriven ställbar från 1930-talet. Perfekt och pulvret blir inte statiskt elektriskt. Ut och leta på loppis

      Radera
    2. Funkar den handdrivna även på nypon och är det en sådan där klassisk kvarn med en vev ovanpå och en liten låda framtill?

      Radera
  3. Låter jättegott! Det är så roligt att experimentera och pröva sig fram.
    /Kitty

    SvaraRadera