måndag 21 september 2015

Göra eget örtsalt


För några dagar sedan började vi prata om örtsaltet vi brukar göra och då erkänner min mamma att hon liksom har snålat och bara använder det till väldig speciella tillfällen. Men herre gud, tänkte vi, och fyllde genast på en burk åt henne.

Vi berättade att vi själva faktiskt för länge sedan har slutat köpa saltblandningar och bara använder vårt egna örtsalt. I princip till allt. Vi kunde bara komma på kokvatten till pasta, ris, gryn och potatis och i olika former av bak, som vi använder vanligt salt.

Nu är vi så vana vid vårt eget salt att vi inte tänker på det så mycket, men ibland slår det oss såklart, att varje liten beståndsdel av det gröna faktiskt är hemodlat. Genom vårt örtsalt kan vi njuta av våra grödor under en mycket lång tid, i soppor, i sallader, i grytor, på den ungsrostade potatisen, på smörgåsen, i ett örtsmör. Ja, användningsområdena är oändliga.

I klippet nedan kan du se hur vi gör örtsaltet. / Theres Lundén


6 kommentarer :

  1. Jag har väldigt mycket fransk dragon, kan jag använda det till örtsalt? Är det pepparmynta du använde i videon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. absolut kalla det dragonsalt. jag gör persiljesalt, libstickesalt, oreganosalt och sellerisalt mm.

      Radera
  2. jag brukar mixa det mycket längre så det blir en grön smet. saltet drar åt sig smakerna. brer ut tunnare och torkar på en varm vind. mixar igen när det är torrt för att finfördela eventuella örter som varit sega.

    SvaraRadera
  3. Svårt att höra vad som sägs i slutet av videon. Ska det mixade torka i nästan två veckor? Och sen?

    SvaraRadera
  4. Vore bra med text istället för video - då kan man hoppa över det som man inte tycker är så intressant. Själv vill jag bara veta proportionerna mellan örter och salt... jag fattar att man tager vad man haver :-)

    SvaraRadera
  5. Hoppa över det första 3,5 minuterna där kommer informationen om hur.

    SvaraRadera