tisdag 4 juni 2013

Gulbetor och bondbönor

Ni som följt den här bloggen ett tag vet att jag slår ett slag extra för att dra upp  grönsaksfröer på balkongen eller i växthuset. Att istället för att så direkt så sår man dem i krukor eller pluggbrätten för senare utplantering. Här planterar jag ut gulbetor som jag dragit upp i pluggbrätten i mitt växthus i Södermanland.


Jag odlar ofta för tätt och försöker att kompromissa med avstånd. Här ger jag mig i kast att få till en rad med uppländska bondbönor mellan gulbetor och potatis. Ser ni allt rassel som ligger i och på jorden? Precis sådan jord gillar jag att odla i, en levande jord där alla organismer får mat och där fukten lätt hålls kvar. Efter ett par år blir en sådan här jord underbar att jobba med och du behöver inte gräva i den mer än med en liten trädgårdsspade. I den här jorden finns det också biokol från förra årets experimenterande. Löven räfsar vi ihop på hösten och förvarar i säckar i växthuset. Perfekt att använda som täckodling om inte grönmassa och gräsklipp räcker till eller att blanda i odlingsbäddarna på hösten. Det finns så mycket resurser runt ikring oss som vi kan använda, det gäller bara att bli medvetnare om dem och att våga testa.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar