tisdag 22 januari 2013

Äppelcider "göra själv"





Så var det äntligen dags att bära ner de buteljerade ciderflaskorna till källaren, ca 9 liter totalt. Jag valde att tilsätta 7 gram socker per liter cider innan jag buteljerade den så att det ska uppstå naturlig kolsyra. I april / maj ska den vara mogen för att dricka. Melonäpplerna har jag fått av min vän Karin och mustning skedde på Blåsboäppelmusteri, titta in här för att se hur det gick till. Jag har utgått från Stefan Dehlèn och Lena Israelssons "Cider boken" samt letat runt på nätet efter användara tips och idèer.

Att göra äppelcider / hur jag gjorde

Obs: i år 2014 kommer jag göra cider med champagnejästen EC-1118. Återkommer om detta i nov/ december.

2014 10 06: Nu är 15 liter melon och Åkerömust fördelade i 2 damejanner. Jag fick inte tag på jästen EC-1118 så jag använde mig av Edelmans renodlade vinjäst Champagne 10. När de började att jäsa och klucka ställde jag ner dem i källaren där det är lite svalare. Det sägs att  cider som jäser  lite svalare så blir den mer aromatisk. Tack Anette / Dagliljan för coaching. Kika in på hennes trevliga blogg. Klickar ni på länken jag klistrar in så kommer ni direkt in på hennes inlägg om cider: http://daylily-potager.blogspot.se/p/must-och-cider.html


Ingredienser:
10-11 liter äppelmust på melonäpplen/( en syrlig vinterfrukt), gärna nån halvliter i kylen och en halvliter i frysen för omtappningar
500 gram socker löst i lite vatten ( för att balansera upp syrlighet och öka hållbarheten)
1 pkt alejäst
Hävert
Damejanne
Hydrometer
kapsylpåsättningsverktyg
kapsyler
Tomflaskor
Socker
Vattenlås
Gummituta till vattenlåset.

Gör så här: Tappa upp äppelmusten på damejangen men inte enda upp, fyll endast på med 8,5 l must så att den första jäsningen kommer att bubbla på ordentligt. Blanda därefter till en förkultur på 1pkt jäst, 1 dl fingervarmt vatten i en flaska och låt stå i 15 min. Tillsätt därefter 1msk socker och skaka flaskan väl. Efter 6h så vaknar jästen och det börjar att bubbla, tillsätt då 7msk socker och 7 dl vatten. När du ser att det börjar bli aktivitet i flaskan så tillsätter du denna flaskans innehåll till äppelmusten. I "Cider boken" står det att man ska vänta två dagar innan man tillsätter den, jag började göra förkulturen på morgonen och tillsätte jästblandningen samma kväll. Sätt på gummitutan och vattenlåset och låt den stå i rumstemperatur och bubbla. När den första stormiga jäsningen lagt sig efter ett par dagar så fyller du på med sparad must enda upp. Sätt på gummituta och vattenlås och låt den stå och jäsa i rumstemperatur. När det bildats en fällning på botten av damejangen och det nästan slutat att bubbla i vattenlåset, tar mellan 2-4 veckor, är det dags att tappa om cidern för första gången.

Så här gjorde jag med min cider
5 november: startar jäsning i damejangen med hjälp av alejäst
3 deccember: 1a omtappning
13 december: 2dra omtappning och tillförde must
6 januari: 3dje omtappning och tillförde must
8 januari: tillsätter 7 gram socker per liter cider och tappar cidern på flaska
22 januari: Bär ner buteljerad cider till källaren för den slutgiltiga mognadsprocessen

Så här blev det (2013 08 25): Det blev inga bubblor i cidern, tyvärr. Den blev stark, mustig och syrlig men dessvärre föll den oss inte riktigt i smaken. Visst har vi tvingat i oss några flaskor men de flesta är kvar. Vi hade helt klart en annan bild av hur vi ville att det skulle smaka. Eventuellt så kör vi igång med en ny sats under hösten 2013 och försöker få till kolsyran den här gången. I efterhand så tror jag att vi borde buteljerat cidern redan efter andra omtappningen så att det fanns mer jäst kvar som kunde reagera med sockret. De slutsatserna kommer från sommarens underbara fläderchampagne som verkligen var en fullträff!

8 kommentarer :

  1. Spännande!
    Hade tänkt lära mig att göra äppelcider 2012 men hann inte med det. Istället lät jag bror min göra cider av min äppelmust. Han är ölbryggare:-)

    By the way, mjölksyrejäser du? Har du några tips? http://bondjantan.blogspot.se/2013/01/planerar-kokstradgarden-och-tanker.html

    SvaraRadera
  2. Hur gick det för din bror? Hur mycket gjorde han? På vilka äpplen? Och på vilket sätt? Jo jag mjölksyrejäser, i huvudsak smågurkor/ Västeråsgurkor. Jag brukar testa någon annan grönsak då och då, morot tyckte jag var jättegott. I vår har jag tänkt att göra kimchi och en liten burk surkål. Får se hur mycket vi hinner när odlandet drar igång på allvar.

    Här har du gurkorna http://farbrorgron.blogspot.se/2012/03/syrade-gurkor.html

    SvaraRadera
  3. Hej Farbror grön!
    Syrran (bondjäntan) skickade hit mig för att svara på frågor.
    Det gick bra, jag smakade på den strax innan jul. Ren, fin, inga felsmaker.
    Jag fick 7,5 L must på transparent blanch av bondis. Jag mätte denciteten, pastöriserade den i 68C i drygt 10 min (tyckte inte att jag hade tid för en jäsning med vildjäst och bakterier), kylde till 20 C och pitchade (direkt då det bara var 7,5L must) ett halvt rör av white labs english cider yeast (wlp775). Jäste tills den var helt färdig ca 2 veckor (snabb och trevlig jäst). Gjorde sockerlag på så det var 5g per liter för priming. Tappade om till ett nytt kärl för att blanda runt socket jämt och sen till flaskor. Rengöring och decinficering gjorde jag enligt alla normala standarer inom ölbryggning. /Bondis broder

    SvaraRadera
  4. Tack för att du delar med dig av din kunskap :)Verkligen kul att läsa.

    SvaraRadera
  5. Hej, jag tänkte tvärt om med flaskorna, att jag inte tordes använda kapsyl? Inbillar mig att övertryck skall pysa ut om det blir för högt i bygelflaskorna. Det kanske inte funkar, vi får se.
    Jag har inte vare sig pastöriserat eller desificerat, bara normal rengöring av flaskor mm med varmt vatten. Hur gjorde du?

    SvaraRadera
  6. Precis som du. Bara normal rengörning och inte pastörisering. Körde alla flaskor i diskmaskinen en omgång så att alla lappar frän läskedrycksflaskorna skulle ramla bort. Det blir spänannde att se ifall det funkar med patentkorkar, jag hoppas det gör det så att det inte blir några missöden. Jag tänkte att det behövs ett övertryck för att kolsyran ska stanna kvar, men som sagt vi får hoppas att båda metoderna funkar:)

    Tillsatte du också socker innan du tappade cidern på flaskor?

    Vilken äppelsort använde du?

    SvaraRadera
  7. Hej igen. Vi använde Spartan till en sats, Gul Richard och Aroma till den andra. Båda jästes med champagnejäst EC-1118. Eftersötade lite för att få bubblorna tillbaka (vid buteljeringen) och det har funkat. Just nu dricker vi de allra sista flaskorna.
    Är mycket nöjd med resultatet så här ett år efter.

    SvaraRadera
  8. Tack Dagliljan. Då är det EC-1118 vi ska leta på och testa i år igen. Skam den som ger sig :) Gul Richard! Vilket fantastisk äpple!

    SvaraRadera