måndag 27 november 2017

Farbror Grön föreläser

Vattning i den härliga stadsodlingen Nordanbyängs-trädgård.

Jag får i snitt en föreläsningsförfrågan varje dag den här tiden på året och det gör mig så glad. Tänk om jag där och då, när jag började odla den 8 mars 1992, kunnat ana att jag skulle åka land och rike runt och prata om odling 25 år senare!  Det är sannerligen ett fantastiskt och roligt arbete, som inte bara ger mig tillfälle att dela med mig av min kunskap, utan också att fyllas på av den kunskap och historier ni delar med er av. I år kommer jag öppna upp för fler föreläsningar under sommarmånaderna uppe på takfarmen. 80 personer samtidigt är nog vad jag som mest mäktar med men det går även med mindre sällskap. juli - fram till slutet av september är enligt mig de bästa månaderna på taket, då finns det mest att provsmaka.

Vill ni boka mig är det bara att höra av er på Johannesw71@hotmail.com . 

Mars, april  och maj är de månaderna flest vill inspireras av mig. Men glöm inte att januari, februari samt juni också är riktigt fina månader det med. Jag får också en hel del förfrågningar om hösten redan nu och jag åker även till resten av skandinavien och föreläser. 

Det går att kombinera flera olika teman och har ni några egna önskemål om teman är jag även nyfiken på dem.

Hoppas vi ses / Johannes

Föreläsningar:


Odla hela året
Varför begränsa odlandet bara till vår och sommar, när året har två årstider till 
som kan grönska? I föreläsningen Odla hela året berättar jag hur man kan tänja på 
gränserna och odla ätbart under så lång tid som möjligt, hur man kan utnyttja plats för 
att få flerskördar på liten yta, hur fönsterbrädan kan ge grönt då utomhusklimatet 
inte kan. Därtill ger jag läckra tips på vad man kan göra med sin skörd.

Odla där du är
Du behöver inte ha en stor trädgård för att kunna odla! I föreläsningen Odla där du är
berättar jag hur du enkelt kan odla goda grönsaker i dina fönster, på din balkong, 
takterrass, pallkrage, växthus eller friland. Jag varvar praktiska odlingstips med sortrekommendationer och gröna recept.



Fler förslag på ingångar
Odla för smak - Vad gör man med sin skörd
Kvinnorna i mitt odlarliv
Mina älskade blommor
Stadsodling - hur kommer man igång 
Stadsodling - Att odla på tak
Stadsodling - Att praktisera hållbar utveckling
Stadsodling - Vad händer i en stad där människor börjar att odla
Odlandets grunder
Vad gör man med skörden
Odla med naturen

Workshops:
Odla med barn och pedagoger
Odlandets grunder'
Bygga köksträdgårdar
Bygga stadsodlingar

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar