lördag 3 december 2016

Skörda bladgrönsaker i november och december


Bladgrönsaken Komatsuna comred, en F1 hybrid, vackrare Komatsuna får ni leta efter!

Vilken överraskning! Målet var att förbereda städningen av växthuset och precis när jag skulle tömma massor av odlingsbehållare och krukor från det gångna odlingsåret upptäckte jag massor av mat inne i växthuset. 

Det är så typiskt mig och mitt odlande. Jag kliver ut i trädgården med målmedvetna steg och så hittar jag tjugosju andra grejer att göra och det där angelägna som var mitt egentliga mål blir till en bisyssla. Växterna jag sprang på var resterna av de bladgrönsaker som jag höstsådde i september och som jag använde till serieodling ute i tillsammansodlingen. Allt fick inte plats i odlingen och fick således stå kvar i förkultiveringslådorna i väntan på bättre tider. Jag har med nöd och näppe tagit hand om dem den senaste månaden. Några gånger har de fått en svag lösning av det flytande gödslet biobact och vid minst två tillfällen höll de på att torka ihjäl. Men de repade sig och nu har de blivit till den allra förstklassiga sallad man kan tänka sig! 
 På bilden längst till vänster är det bladsarepta som har en väldigt angenäm smak av nybakat bröd och som med fördel kan ersätta rucola om man vill ha en rundare och mjukare smak. Längst upp i bilden är det bladrädisa som har en frisk och grön smak och till höger koriander som enligt mig har en härlig smak av hur bärfis luktar. Jag hade svårt för koriander när jag började odla men idag skulle jag kunna äta koriander varje dag. En mango och rödlökssalsa med koriander kan få jorden att sluta snurra. Har du något bra recept som innehåller koriander och som du inte vill leva utan?


När vi skördar bladgrönsaker så klipper vi ner dem i en plastpåse och häller lite kallt vatten i påsen. Därefter slänger jag in påsen i kylskåpet och där håller sig bladen sig fina och krispiga i flera dagar. Just denna påse blev till det gröna i fredagstacomiddagen. Att odla sin egen mat behöver inte innebära att man odlar flera ton med livsmedel. Om det så bara är till en enda middag är det väl vackert och underbart. Vad har du för fina minnen av middagar som innehållit egenproducerade livsmedel och vilken bladgrönsak är din favorit?


De här rödkålsplantorna vintersådde jag i slutet av februari och de har bott i små krukor i vårt växthus fram till nu. Jag ville testa att segdra dem och behålla dem i sina 10 cm krukor med bara planteringsjord för att se vad som skulle hända. Visserligen har de fått lite flytande biobact några gånger men mer än så är det inte. Jag hade tio plantor och nu bröt jag av alla toppar och kokade dem i saltat vatten tills de blev mjuka. Sedan åt vi dem med smör. Underbart gott, inte alls så träigt och tråkigt som man kan tänka sig. Som att äta en vårprimör på vintern. Att odla kål i små krukor ger alltså en mycket liten skörd, men ändå en skörd. En fantastisk upptäkt om man har en mycket liten yta på en balkong och vill kunna njuta av egenodlad gourmetkål.

Hemligheten är ifall du ser glaset som halvtomt eller halvfullt, det gör hela skillnaden!

/ Johannes

http://shop.luxpublica.com/
Klicka in på ovanstående bild för att komma till förlagets bokshop
och skriv FarbrorGrön så köper du boken med 10% rabatt.
Vill du ha boken innan jul, se till att beställa i god tid. 



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar