torsdag 1 december 2016

Lucka nr 2 - Purjolök

Bakom den andra luckan i vår odlingsjulkalender hittar du purjolök. Gör du som vi? Försår den inomhus och friserar den ett par gånger innan den hamnar i jorden?

Vi har fortfarande inte skördat alla purjolökar och i dag när de är -3,3 grader ser de ganska ensamma ut där de står fastfrusna i tillsammansodlingen. Men det är där jag vill ha dem och det beror faktiskt på min pappa. Han älskar purjolök, och kokt med smält smör ska den serveras. Ibland när jag var liten köpte han på sig ett par kilo åt gången och då brukade han hänga lökarna i en kasse på verandan i väntan på att njuta av denna, inte allt för sällan gasbildande gröda. Ibland när han storhandlade brukade han göra flera ärenden på stan medan purjolökarna låg i bilen. Hade jag otur en sådan dag kom han till skolan för att hämta mig och den varma skolbussen byttes ut mot pappas lökbil. Blundar jag och koncentrerar mig så kan jag ta mig tillbaka till denna stank och mindre trevliga upplevelse. Därför vill jag undvika att befinna mig i närheten av doftande purjolök, så jag lämnar den där ute tills vi behagar att använda den, oftast innan jul.

Nedan följer ett smakprov från boken Alla fingrar Gröna om hur du kan omplantera purjolök. I boken beskriver vi alla odlingssteg i odlandet detaljerat från det lilla fröet tills grödan hamnar i din mun.

Vi odlar purjolök i både pallkragar och på friland och som de flesta grödor vi odlar så förkultiverar vi dem

Omplantering                     



1. Grunda varje kruka med 1–2 cm planteringsjord. Använd en bordskniv och pilla försiktigt upp en planta i taget så att inga rötter går av. Plantera varje planta i varsin kruka och fyll på med jord.

2. Frisera plantan genom att klippa ner den till ca 5 cm ovanför jordytan. Återupprepa när plantan åter har blivit 10–15 cm hög.

3. Ställ krukorna i ett odlingstråg som du placerar i ett soligt fönster eller under växtbelysning med 14–16 timmars ljus per dygn. Mer om växtbelysning, s 287.

4. Vattna rejält i odlingstråget med ljummet vatten och låt plantorna suga i sig så mycket att du kan se eller känna att jordytan är fuktig. Häll bort överflödigt vatten.

5. Håll därefter jorden fuktig med ljummet vatten. Vattna direkt i odlingstråget. När allt vatten sugits upp är det dags att fylla på igen. Suger sådden inte i sig vattnet, kan det bero på att den är mättad. Häll då bort allt vatten och låt stå i några dagar innan du vattnar igen.

6. 2–3 veckor efter omplanteringen behöver plantorna gödselvattnas några gånger i veckan innan avhärdning och slutplantering. Mer om gödselvattning, s 273.

___________________

Vad använder du helst purjo till? Vi tycker att den är fantastiskt god att använda i hemlagad sushi. Purjon ger det där lilla skarpa och mustiga till makirullarna, fantastiskt i kombination med majonäs. Man kan skörda purjo när de är späda och använda precis som salladslök. Klicka på bilden om du vill komma till vårt sushirecept.



http://farbrorgronrecept.blogspot.se/2012/03/vegetarisk-sushi.html




http://shop.luxpublica.com/

Klicka in på ovanstående bild för att komma till förlagets bokshop och skriv FarbrorGrön så köper du boken med 10% rabatt. Vill du ha boken innan jul, se till att beställa i god tid. /Johannes & Theres

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar