onsdag 20 september 2017

Luftlök


Vi har kommit att älska luftlöken särdeles mycket. Den är ganska märklig för det är både en salladslök, gräslök och en vanlig lök och det går att skörda av den från tidig vår till sen höst.

Luftlöken ser ut som en gigantisk gräslök men där strået slutar bildar den lökar som är ca  2 - 5 cm stora. Sedan bildar dessa lökar en ny stängel och i toppen på dessa kan det bildas ytterligare lökar. Får luftlöken regera helt ensam utan att vi skördar av dess lökar eller stänglar blir dessa strån till slut så tunga att de bryts av eller viker sig och då ramlar lökarna så småningom ner på marken och gror. Visst är det en särdeles snillrik fortplantningskonstruktion? Genialt skulle jag vilja säga! Tack vare att lökarna i toppen dessutom redan skjutit ut skott / strån är de ju redan redo att sätta igång direkt när de hamnar på markytan.




Var köper man luftlökar? De här lökarna hittar du oftast inte på handelsträdgårdar eller hos företag som säljer lökar för utsäde. Dessa lökar får man som av en slump av en annan odlare, som en vänskapslök. Jag fick mina första lökar från en arbetskamrat som heter Anders. Han skickade dem till mig i ett vadderat kuvert tidigt en vår för fem år sedan och jag följde hans råd att plantera dem ganska omgående. Dessa lökar fick stå i en kruka med planteringsjord i växthuset från april och när de blev 10-20 cm höga
(i början av juni) tog jag med mig dem till en pallkrage på takfarmen och där har de bott sedan dess, i samma pallkrage och i samma hörn. Anders lökar togs med av hans svärmor från Trondheim i Norge 1945, direkt efter kriget när de flyttade till Sverige. Att veta sådana detaljer om växterna jag odlar gör odlandet så otroligt mycket rikare och levande. Tänk att någon har lämnat sitt land för ett annat och bemödat sig med att ta med sig eget utsäde från sin trädgård. Jag känner mig ärad och privilegierad att jag får vara med på just den här luftlökens resa från en odlare till en annan och jag för den vidare till människor jag möter. Jag tänker på det varje gång jag håller en lök i min hand, att just den här löken har en stamtavla som vi kan härleda bak till 1945. Vem vet vad den var med om tidigare år?


Byt vatten varenda dag i lökglaset så håller de sig fina länge.
En växt två olika skördar:En del växter som dill, koriander och Spansk körvel brukar jag benämna som tvåsmaksväxter. Det jag menar med det är att de kan smaka på två olika sätt vid olika tidpunkter beroende på om man skördar växternas blad eller dess frön. Luftlök är också en tvåsmaksväxt men till skillnad från de andra växterna jag radade upp så ger luftlöken två smaker under i príncip hela säsongen samtidigt. När det skjuter upp nya skott från lökarna som ligger i jorden ,vilket det gör under hela växtsäsongen är det bara att vänta tills de når en lämplig storlek (ca 20 cm långa) och klippa av dem vid jordytan och konsumera direkt eller ställa dem i ett glas vatten för senare användning. Dessa lökar är som de ljuvligaste perenna salladslökar man kan tänka sig och vi använder dem till allt från omeletter, såser, sushi, grytor, örtsmör och till vårt blandade örtsalt.


Lökarna som växer i toppen använder vi på samma sätt som vi använder gul, röd eller schalottenlök. De smakar som en blandning av gul lök och schalottenlök och är lagom stora. Vi har kommit att gilla små lökar bättre än stora då det inte blir några halva lökar som ska slängas eller ligga och stinka i kylen. / Johannes

8 kommentarer :

  1. Vilket härligt odlarminne! Om man inte har en odlarvän med luftlök kan man hitta de första lökarna på Tradera. Det gjorde jag. :) För tyvärr försvann de luftlökar mina morföräldrar hade en gång i tiden.

    SvaraRadera
  2. Underbart med såna odlarrötter
    ....odlarlivets olika dimensioner.
    .🐛🥒🍆🍇
    Gillar att du breddar perspektiven ..att vara i odlandet
    och inte bara " göra för att få " enorma fina skördar och så
    Att odla handlar verkligen inte enbart om att odla för att äta,det är / ger sååå mycket mer upplevelser, intryck,rötter bakåt i tiden och hopp till framtid.Relationer till dem man fått frö ,sticklingar ympkvistar och plantor av , minnen av lyckade odlingsår och misslyckade ,omtagningar

    SvaraRadera
  3. Jag trodde inte man kunde äta denna,blir att använda dem nästa år.:)

    SvaraRadera
  4. 2 plantor med smålökar på satte jag idag. Provsmakat smålöken. Så goda!
    Tänk att dina lökar kom från Norge för så länge sedan. Jag har en bladkaktus som är en del från bladkaktusen som min mor sig med när vi flyttade till Sverige i slutet på 1950-talet.

    SvaraRadera
  5. Nu blir jag glad att äntligen få läsa om hur jag kan använda den. Har fått av väninnas mamma för 40 år sedan, och endast använt stjälkarna. Det fantastiska är att de kommer tidigt på våren.

    SvaraRadera
  6. Köpte av en kvinna idag hon sa att man skulle klippa av stängeln till ca 5 cm och stoppa ner den i jorden med hela lökklasen. Blir det rätt?

    SvaraRadera
  7. Vill bara efter ca 2 år säga tack. Fick en liten lök av dig då du var i Långhed i Alfta och höll föredrag, som var både intressant och roligt. Åkte hem och petade ner mina små lökar i hörnet av en pallkrage och där växer dom nu. Har både skördat och förökat sedan dess. Goda och fina på samma gång. Har också fått förmånen att ge bort några till människor som uppskattar att få/dela och odla. Stamtavlan gör dom ju så mycket finare och intressanta tycker jag. Så tack så mycket.

    SvaraRadera
  8. Vi har haft luftlök i åtminstone 40 år. Har använt både blast och smålökar. Är jättegott. Men jag tycker att lökarna är såååå tråkiga att skala. Har du något gott råd?

    SvaraRadera