tisdag 20 juni 2017

Poddavsnitt om lyckoträffar och bottennapp


Att odla är inte alltid en rak väg mot ett uppsatt mål. Mycket händer på vägen och man får hela tiden göra avstickare åt olika håll för att förhoppningsvis kunna komma tillbaka till den planerade vägen. Veckans poddavsnitt handlar om när det inte blir som vi tänkt och vad som gör att vissa grödor vi odlar får återkomma år efter år.
Podcasten Två odlare emellan - Bäckmo och Wätterbäck har snabbt blivit den mest populära odlingspodden. Här delar jag och Sara Bäckmo med oss av alla våra tankar kring trädgård, grönsaksodling, självhushållning och livet i stort. 

Med min långa erfarenhet av grönsaksodling och odling kan det tyckas att jag framstår som en expert. Visst har mitt 25-åriga odlande satt sina spår och jag har lärt mig en hel del, men fortfarande möter jag nya problem i mitt odlande som jag behöver ta mig an. Jag brukar säga att tricket för att lyckas med odling är att utveckla sin problemlösningsförmåga, dvs att möta hinder genom att prova olika strategier för att komma till någon lösning. Ibland tänker jag att min uppfinnarpappas mantra "ingenting är omöjligt" har gjort att jag sällan ger upp hoppet när något inte blir som jag först hoppats.

Genom allt provande på odlandets väg framåt har jag hittat fruktsamma tillvägagångssätt för att kunna undvika och förebygga en mängd tänkbara framtida problem. Det känns fantastiskt att verkligen känna vissa grödor så pass bra att slutresultatet nästan alltid blir som man planerade när man stoppade ner fröet i jorden.

Nedan finns avsnittet där jag och Sara Bäckmo berättar om våra misslyckanden och favoriter bland grönsakerna. Sponsor är Fredriksdals friluftsmuseum och botanisk trädgård.



/Johannes Wätterbäck

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar