tisdag 6 juni 2017

Blommor - Så försår jag dem


Jag älskar att odla blommor i våra grönsaksodlingar och jag både förodlar och direktsår dem. 
Jag har en förkärlek att förså både grönsaker och blommor. Ibland kan det nog tyckas lite galet att ödsla den tiden på att förså växter man traditionellt rekommenderar att direktså, men det förenklar faktiskt en hel del för mig, och i år förodlar jag blommor ända in i juni. För mig finns det egentligen ingen motsättning att direktså eller förkultivera det är bara två olika tekniker som jag praktiserar beroende på var jag är på säsongen, hur jag vill odla och vilka växter det handlar om. Eftersom jag inte är en höststädare så passar det mig väldigt bra att när jag städar och gödslar jorden på våren/ försommaren att samtidigt ha ett gäng förkultiverade blommor som jag kan plantera ut lite här och där. Ofta har jag både blommor och grönsaker klara samtidigt vid utplanteringen men ibland som i år petar jag ner blommorna någon eller några veckor efter planteringen.  Några andra fördelar med att förkultivera frön är att fröna hamnar ogräsfri jord, i en bra arbetshöjd och de är lätta att vattna då alla sådder är samlade i växthuset. När plantorna planteras ut på friland är de mellan 10 -15 cm höga och jag tycker att de klarar av att stå emot skadedjur en aning bättre än när de sås direkt på friland. Jag använder alltid växthus när jag vintersår, vårsår eller sommarsår.

Odla varmt eller odla kallt? En hel del av de blommor jag odlar brukar man traditionellt förodla inomhus eller direktså i maj, när jorden reder sig ( brukar det stå på fröpåsarna). Vissa sorter som vallmo, solrosor brukar jag direktså lite här och där men zinnia som är en av min favoritblommor gillar jag att förså kallt på våren i slutet av maj och i början av juni. Jag försår även solrosor, tagetes, krasse, rosenskära och en hel del perenna växter så som anisisop, digitalis och olika slags klockor. Kall vårsådd är som vintersådd fast under en mildare period och passar mängder av grönsaker och blommor. 


Behållare: Jag sår både i krukor, odlingsbehållare och pluggboxar när jag förkultiverar och jag använder uteslutande planteringsjord till mina sådder. Oftast sår jag, beroende på vad det är för växt, mellan 3-15 frön i varje plugg eller kruka. Det gör jag för att jag vill ha tuvor att plantera ut och inte dutta med enskilda plantor. Det går lika bra att så i fyra små högar i vanliga krukor om man inte har pluggboxar eller så använder man de där återvinningsbara genomskinliga odlingsbehållarna man hittar i livsmedelsaffärern och sår i små grupper över hela ytan.


Tips: Vilka skolbarnsföräldrar har inte fått hem några krukor gängliga solrosplantor i samband med skolavslutningen? Är man försiktig med dessa plantor och lyckas få ner dem stadigt i jorden brukar de ofta klara sig och ge fina blommor. Men det är inte det optimala sättet att förodla solros om man vill ha många och kunna strössla med dem i odlingarna. Ofta vet inte barnen eller pedagogerna att om man vill få kompakta plantor, sådana man inte behöver stödja med pinar för att de inte ska gå av, så behöver växterna ungefär 12 h sol per dygn och de festa klassrum har inte dessa ljusförhållanden. Gängliga plantor är mer eller mindre alltid ett resultat av för lite ljus/ sol. 

2 kommentarer :

  1. Nu har jag knarkat podd och blogg och gått bananas bland pluggbrätten och frön. Jag har en tanke om att försöka få bukt med ett mycket gammalt grönsaksland som varit överväxt med ogräs i minst 10 år. Nu har jag inget växthus men väl ett icke isolerat inglasat uterum. Det får duga. Om jag inte provar händer definitivt ingenting. Det har du och Sara lärt mig. det blir zinnia, tagetes, ringblomma, solrosor och krasse. //Petra i zon 3-4

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingglasat uterum går jättebra, det har jag för mina sådder och plantor 😊🌱🌱

      Radera