lördag 6 maj 2017

Omplantering - bredsådd

Bredsådd sommarkyndel
Ganska ofta får jag frågor om hur jag bär mig åt när jag planterar om växterna jag odlar i mina favoritbehållare, de återvunna plastaskarna från grönsaksdisken. Nu ska jag äntligen berätta hur det går till och samtidigt visa hur jag både varsamt och oömt behandlar dem. 

Vi har flyttat alla våra inlägg till ny bloggplattform och det är där vi 
publicerar alla nya. Vi ses på nya farbrorgron.se
Johannes & Theres

Ofta sår jag frön över hela ytan i en behållare sk bredsådd, de är så jag gjort med sommarkyndeln i det här inlägget. För förkultiverade växter är det ofta tänkt att växterna till slut ska hamna på friland, pallkrage eller i någon stor odlingsbehållare. För att plantorna ska bli lite större och kraftigare innan de hamnar på sina finala odlingsplats omplanterar jag dem först i en kruka ett par veckor innan slutplantering. Men ibland och för sommarkyndelplantorna i det här inlägget, är växternas slutdestination en större kruka direkt efter denna första omplantering.

Jag brukar oftast, när det gäller kryddor som ska bo hela sitt liv i krukor, extragödsla jorden med ett par matskedar pelletterat hönsgödsel eller ekologiskt grönsaksgödsel. Då vet jag att plantorna har näring för flera veckor framöver, vilket säkerhetsställer större skördar. Sommarkyndelplantorna i den här bildserien har jag stoppat ner i 1-2  liters krukor som jag gödslat på detta sätt.


Det första jag gör är att lyfta ut hela jordklumpen så skonsamt det bara går. Gör man det för tidigt i växternas utveckling blir det svårare eftersom jorden lätt ramlar isär och plantorna hamnar huller om buller. Det bästa är att vänta tills rötterna etablerats rejält i jorden, då håller de jorden på plats. Jag brukar liksom stjälpa ut hela paketet i ena handen men man kan också ställa ner hela växtpaketet på en odlingsbricka eller liknande och pilla med plantorna där. Att jag har alla plantorna i min vänster hand är dels för att du ska se exakt hur jag gör och för att jag har kameran i min högra hand.



Först delar jag den stora klumpen i två delar. Bara mitt itu utan några krusiduller.


Sedan delar jag upp de två klumparna i mindre klumpar, lagom stora för en kryddtuva. Jag är både försiktig med rötterna men bryr mig samtidigt inte nämnvärt ifall några rötter slits av, det är ofrånkomlig och det saktar inte ned växternas utveckling. Skulle några små plantor dö är det också okej.



Innan jag brukar gå loss på växterna jag ska plantera om har jag dessförinnan ställt fram ett antal krukor som jag fyllt med ca 60 % planteringsjord som jag gödslat med två matskedar pelletrerat hönsgödsel eller grönsaksgödsel. Efter gödslingen blandar jag runt gödslet i jorden. Därefter lägger jag ner tuvan i mitten av krukan ovanpå jorden och fyller på med jord runt om och trycker till försiktigt, alltid försiktigt, det ska inte bli kompakt. 



När alla tuvor har hamnat i sina krukor är det dags att vattna dem. Man kan vattna underifrån genom att ställa dem i odlingstråg med höga kanter och fylla på med vatten, vilket passar väldigt bra att göra med krukor med en volym upp till 0,5 liter ( 7-12 cm krukor).  Större krukor vattnar man enklast ovanifrån med en svag stråle runt hel plantan. Om du är osäker på ifall du vattnat tillräckligt kan du känna på krukan och väga den i din hand, den ska ha en rimlig tyngd. Om min plan för dessa kryddor hade varit att plantera ut dem på tex friland eller pallkrage hade jag hoppat över gödslingen / Johannes


Jag odlar alla kryddor på det här sättet. Här är det basilika som jag sår kallt i maj.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar