onsdag 26 april 2017

Sötpotatis del 2 - så här odlar vi den


Efter två månader dök det äntligen upp några skott på den ena sötpotatisen i fönstret. Rötterna kom  väldigt snabbt och väckte stor förundran och stora förhoppningar här hemma. Men skotten tog en jädrans tid på sig. Jag orkade inte vänta på att potatisen i bakgrunden skulle utveckla skott så den fick gå samma öde till mötes som den främre, men hamnade i en mindre kruka utan gödsel.



Jag fyllde en 2 literskruka till hälften med planteringsjord och rörde ner en halv näve pelleterat hönsgödsel. Sedan fyllde jag på med planteringsjord till tre fjärdedelar av krukan och fattade sötpotatisen med rötter i min vänstra hand.


Sedan placerade jag  sötpotatisen i jorden och fyllde på med jord runtomkring och vattnade.



Nu har krukan med potatisen flyttat in i vårt österfönster och bor mellan tomaterna och gurkorna. Fortsättning följer. Det ska bli spännande att se hr denna potatis utvecklar sig. Vid har 4 plantor av en sort som vi köpt på nätet som vi odlade förra året på takfarmen. Vi fick ihop 3,5 kg potatisar.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar