onsdag 12 april 2017

Rabarber - Rotsticklingar så här gör du




Från att ha varit små anonyma ihopknutna röda knoppar under mars har nu rabarberplantorna börjat att vakna på riktigt och växa till sig. Nu är det lätt att upptäcka dem ända upp till odlingszon fyra. Ett av de lättaste sätten att bli med rabarber, förutom att köpa färdiga plantor, är att rotsticklingsföröka de plantor du eller någon vän redan har. Man gräver / skär helt enkelt loss en eller flera bitar av en plantas rötter och gör nya plantor av dem. 




Ställ dig ovanför en rabarberplanta och leta efter de knoppar/ blad som sitter längst ut från plantans mitt. Tänk dig att varje planta skjuter upp från olika små grupper, det är en sådan grupp du ska stjäla från den redan etablerade plantan. Spaden du ska använda behöver inte vara vass som en kniv men det underlättar ifall du använder en spade som inte är alltför trubbig och som är relativt rak.



Så här kan det se ut när du avlägsnat en rotstickling. På den här rotbiten sitter det bara ett bladpar men på andra kan det vara fler. Hur många bladpar rotbiten har beror på hur din moderplanta ser ut. Nu är det dags att placera den här sticklingen i en kruka modell större. Jag brukar använder 10 liters krukor / hinkar som jag gjort dräneringshål i. Antingen använder jag jord från friland, från en pallkrage eller planteringsjord från säck. Först lägger jag i 5-10 cm jord och därefter strör jag i en näve pelletterat hönsgödsel och ibland dessutom en näve ekologiskt pelleterat grönsaksgödsel, rabarber är en näringsälskande växt! Sedan blandar jag runt jord och gödsel och fyller på med jord upp till hälften av krukan.



Jag stoppar därefter ner rotsticklingen i krukan och makar undan och flyttar på jorden och ser till att badparet hamnar i nivå där jag tänker att jorden ska sluta i krukan och fyller på med den sista jorden. När detta är klart vattnar jag varje sticklingskruka rejält och ställer in dem på växthusgolvet eller på ett skyddat ställe i trädgården. Nu ska de här plantorna stå i dessa krukor till slutet av sommaren då de ska planteras ut på dess finala odlingsplatser. 

Tycker du att det verkar krångligt att plantera dina sticklingar i krukor kan du plantera dem direkt på de växtställen du tänker dig där du vill ha dem. Se bara till att du inte glömmer att vattna dessa plantor, det kan vara ganska lätt att glömma dem när allt växer upp. Har jag plantorna i stora krukor eller hinkar tycker jag att det är lättare att komma ihåg dem och dessutom vet jag att de har de extra bra. I våra odlingar har vi fyra sorters rabarber: Victoria, Okänd sort från mormor, Glaskins och Elmblitz som är oxalsyrafattig.  

Som alltid när det gäller våra inlägg hoppas vi att du som läser dem ser dem som en hjälp och inte följer allt vi skriver till punkt och pricka. Man kan odla på flera olika sätt och det finns inte ett sätt som är mer rätt. 
/Johannes Wätterbäck

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar