måndag 27 mars 2017

Poddavsnitt om serieodling

Jag brukar dela dillen i små tuvor och plantera lite varstans där det finns ledig plats.

Det är ett hån mot jorden att inte utnyttja den maximalt, menar Sara Bäckmo i veckans poddavsnitt om serieodling.


Jag håller verkligen med Sara om det. När jag skördat vill jag direkt plantera något nytt. Det ser dessutom fult och tomt ut med en massa luckor i landen och odlingslådorna, så då är jag där och vill fylla ut med nytt grönt. Mina odlingar är även mina rabatter och de ska vara snygga för ögat med.

Genom att driva upp ätbara växter återkommande under säsongen kan plantor avlösa varandra i odlingen och ge maximalt med skörd under årets alla månader då det inte är tjäle i marken.

Efter kålrot och sallat planteras här svartkål och ... i slutet av juli.

På vissa håll i min trädgård och även i Saras hinner jorden med tre olika grödor efter varandra. För att lyckas med det behöver man sätta igång tidigt och avsluta sent med sina frösådder. Vi kallar det för serieodling. För att kunna skörda två eller tre omgångar behöver man planera noga. Det kan handla om att sikta in sig på växter med kort utvecklingstid, tex bladgrönsaker som sallat, rucola, dill, spenat, rädisor. Sätter man vitlök, brukar den skördas i slutet av juli och efter det finns bra med plats till något nytt. Lika är det med tex tidiga morötter och potatis. Det finns också grödor som gärna växer på höstkanten och kan sås under sommaren. Vi tänker då på tex kål, höstmorötter, majrova, betor.

Lyssna på avsnittet om serieodling där jag och Sara Bäckmo pratar om hur vi rent praktiskt utnyttjar plats och jord för att kunna skörda så mycket som möjligt.



Vår ena sponsor är Klostra handelsträdgård som ger er lyssnare 10% i rabatt på tomatplantor om ni uppger rabattkoden odlare. Erbjudandet gäller till den 2/4.Operose är vår andra sponsor som låter meddela att de finns på Nordiska Trädgårdar i monter C0439. Vill du som företagare vara med och sponsra podden Två odlare emellan, är du välkommen att maila johannes@farbrorgron.se.

Mer om serieodling kan man läsa i ett annat inlägg vi publicerade för ett tag sedan eller se filmklippet nedan. / Johannes



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar