fredag 3 februari 2017

Omplantera chili, omplantering 1


Då har det lyckats i år igen! Chilifröna vi sådde den 8 december grodde fint och på köksskänken under T5 rören har plantorna utvecklats fantastiskt bra. Nu är det dags att plantera om plantorna så att de hamnar i enskilda krukor med planteringsjord. Efter omplanteringen ska de bo ytterligare en tid på skänken i köket. Där kommerde att bo i ungefär en vecka så att de känner sig hemma med temperaturen och ljuset innan de åker ner i odlingskällaren där det är lite svalare, ca 17-19 grader.
I det här inlägget berättar jag i steg för steg hur jag planterar om chili från frösådderna, omplantering 1 av totalt 4. Förfarandet fungerar för alla sorters chili och paprikor, den enda skillnaden är att man sår olika slags chili vid olika tidpunkter. Dessa plantor tillhör det mest segdragna och starkaste släktet Capsicum. chinense och det är därför fröna åker i såjorden den 8 december.





Visst ser det trångt ut och det är det också. Att så chili i sådana här återvunna odlingsbehållare är riktigt smidigt. Det går både snabbt att så fröna i dem och snabbt att få loss plantorna vid omplanteringen. Klicka här för att se hur man bygger miniväxthus av återvunna sålådor på 2 minuter.



När du ska ta ur dina plantor från odlingsbehållaren, stoppa in dina fingrar mellan plantornas stammar och vänd upp och ned på behållaren så att inga plantor går sönder.


Ta sedan loss locket från jorden, nu har rötterna blivit så många och stora att jordklumpen är genomkorsad av rötter.


Dra loss plantorna varsamt från varandra och ifrån jorden. Det är ingen fara om några rötter går sönder men man ska inte slita och vara oaktsam. Har du svårt för att finna känslan och medvetenheten i detta moment? I så fall kan du försöka fokusera på hur du skulle vilja bli behandlad som liten planta. Råkar alla rötter gå sönder eller lossna från en planta så finns det inget hopp, släng den i så fall.


Nu är plantorna separerade och det fungerar bra att lite jord är kvar på rötterna.


Jag brukar vränga loss alla plantor från en odlingslåda och lägga dem försiktigt åt sidan.


Sedan ställer jag upp de antal krukor som behövs i det här fallet 9 cm krukor och fyller dem till 20 % med planteringsjord.


Sedan är det dags att stoppa ner chiliplantorna en och en i respektive kruka, så djupt du kan utan att den fullkomligt drunknar i krukan.


Jag fyller på med planteringsjord runt plantan, ända upp till krukkanten och är noga med att alla rötter hamnar i krukan. Sedan puttar jag till jorden försiktigt utan att göra den för kompakt.


När alla plantor är i krukor med jord är det dags att vattna dem. Så här första gången när de planteras om brukar jag vattna underifrån. Då hålls jorden fluffigare än om man vattnar ovanifrån och rötterna får mer luft.

3 kommentarer :

  1. Takk for fine tips! Bruker du bare planteringsjord eller kan man blande med såjord?

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också tomat o vindruvstrågen, speciellt för ljusgroende frön då de släpper in allt ljus. På trädgårdskolan jag gick för några år sedan hade de en speciell omskolningsmetod, som jag var skeptisk till, men efter test så fungerar det faktisk även för mig. På skolan drevs upp massor av plant till försäljning så klart att det fungerade. Idén gick ut på att rotbeskärning på deras eget sätt ger finare plantor. http://gladigront.se/skola-smaplantor/

    SvaraRadera
  3. Vad spännande med rotbeskärning! Det finns så mycket att lära sig!

    SvaraRadera