lördag 10 december 2016

Städa växthuset innan vintern kommer!


Nej, jag är inte nitisk när det gäller att städa växthuset på höstkanten. De första tio åren jag odlade var växthuset verkligen bara en avstjälpningsplats för allt bråte under hösten och det sista jag tänkte på var att städa. 

Nu kanske du tänker att man mognar med åren och blir mer ordentlig? Nej så ligger det inte heller till. Anledningen är att jag vill att växthuset ska vara rent redan i januari-februari då jag börjar med vintersådderna. Har du inte hunnit städa än så är det ingen fara, man kan plocka ut allt från växthuset i vår och städa det då. Så om du känner dig stressad av att jag redan hunnit städa kan du tänka att du har något mysigt framför dig på vårkanten. Jag fick upp en fråga nu när jag skrev, hur gör ni som har tunnelväxthus? Hur tvättar ni dem på insidan?


När jag kommer in med vintersådderna i januari-februari är det underbart att växthuset och alla odlingsattiraljer redan är städade. Det doftar såpa och jord, det doftar liv och solen skär lätt och ledigt genom det nytvättade glaset!



Även solen har sina fläckar. Vissa år har jag inte hunnit att städa växthuset och då är det bara att bära ut alla växter så att man inte dränker dem i såpvatten. Den gamla jordfräsen på bilden är en gåva, som fungerar mest som prydnad. Jag har bara fräst 4 gånger under mitt liv och aldrig i tillsammans-odlingen.

Vill du veta mer om vintersådder kan du titta på filmen här nedanför. Hoppas du blir peppad att testa. Nu för tiden sår vi ca 70% av alla grönsaker vi odlar på det här sättet och fler blir det för varje år.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar