onsdag 12 oktober 2016

Chili Bhut Jolokia

Det finns stark chili och så finns det världens starkaste chili. På bilden är det årets första skörd av de superheta sorterna #Bhutjolokia #Naga och #Carolinareaper som vi odlar på takfarmen.
De starkaste Habaneron ni kan hitta i en mataffär ligger som max på 400 000 scoville. Frukterna på bilden är 4-7 gånger starkare i klassen 1- 2 miljoner scoville.

Det är en relevant fråga att ställa. Varför odlar man sådana här? Jag minns själv när jag nästan tvångsmässigt köpte mig en Bhut Jolokiaplanta för första gången och nästan skämdes. Så typiskt att vara en man och vilja ha det starkaste. Men jag blev glatt överraskad över att det faktiskt finns en koppling mellan arom och styrka. Ju högre styrka desto mera smak. Och på något märkligt sätt är sådana här chilifrukter nästan beroendeframkallande. När den värsta smärtan klingat av så blir man oftast nyfiken att testa igen. Jag vet, det låter galet. Men man blir liksom upprymd och pigg, som en snaps fast utan det där grumliga i sinnet

Vi gör syrad sås på de flesta av dessa frukter. Såsen är lättare att portionera och en eller två droppar kan ge det där lilla extra utan att det gör ont. Klicka HÄR så kommer du till vårt syrningsrecept.

Är du nyfiken på att odla riktigt starka frukter med arom så ska du satsa på sorterna Bhut jolokia, finns i flera olika slags färger och med samma härliga arom.

Har du inte jättestor erfarenhet av att odla chili rekommenderar vi er att kika på vår odlingshandbok Alla fingrar gröna. Där står det utförligt hur man odlar chili.  Klicka på bilden nedan så kommer ni till förlaget LUX publica. Där kan ni provläsa 40 sidor av boken.

http://www.luxpublica.com/böckerna/alla-fingrar-gröna/

Lyssna på vår podcast Två odlare emellan - Bäckmo och Wätterbäck, där jag och Sara Bäckmo samtalar om chiliodling och morotssådd.


3 kommentarer :

  1. Jag tror inte jag vågar få sonen 3 år går och plockar allt rött och gult i trädgården. En dag gnagde han på en chili som är väldigt mild som tur var. Men någon gång så ska jag prova ☺

    SvaraRadera
  2. Jeg har kjøpt frø til Bhut jolokia og håper jeg får den til. Gleder meg til å så med deg på instagram.

    SvaraRadera
  3. Jeg har kjøpt frø til Bhut jolokia og håper jeg får den til. Gleder meg til å så med deg på instagram.

    SvaraRadera