tisdag 28 juni 2016

Planteringstips

Bildtext: Johannes Wätterbäck

Så här gör jag när jag planterar ut förkultiverade plantor.

När jag grävt ett planteringshål så vattnar jag direkt i hålet.
Varje planta får mellan 5-10 liter vatten innan jag lägger jord kring den. Jag trycker aldrig till jorden kring en planta (bara när jag planterar träd?

Har man inte grundgödslat och tex planterar ut kål så kan man även passa på att gödsla vid utplanteringen. Kasta i så fall ner en halv eller nästan hel näve med ekologiskt långtidsverkande trädgårds gödse...l eller grönsaksgödsel i planteringshålet, krafsa runt det lite innan plantan sänks ner i hålet.


Sedan vattnar jag dessutom ovanifrån så att det kommer ca 20-30 liter per kvadratmeter. Efteråt täcker jag jorden med det jag har: löv, gräsklipp, ensilage, hö, biokol eller halm.
Rödkålsplantan på bilden är vintersådd och omplanterad en gång. Sorten heter ‪#‎Redexpress‬





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar