lördag 21 november 2015

Minipizza, LCHF

Tänk er en kolhydratfri pizza. Där den där  dåsigheten man annars förknippar med en pizzalunch eller middag är som borta. Här har vi gjort tre olika fyllningar. Margherita original, en med pesto och en med kapris på. Receptet räcker till 12 minipizzor i storleken som kaffefat.


Ingredienser
1burk krossade tomater
1 tsk buljong
2 msk vitt vin ( kan uteslutas)
1-2 tsk ramslöksolja
0.5-1 tsk torkad oregano
4 ägg
3 dl mandelmjöl
4tsk psylliumhusk
2 tsk bakpulver
en skvätt salt
1-2 dl ost
Pesto
Kapris



Gör så här steg: Sätt ugnen på 200 grader och preparera två ugnsplåtar med bakplåtspapper. Vispa äggen hårt så att de blir till ett skum. Blanda mandelmjöl, bakpulver, salt och psylliumhusk med varandra och stjälp ner det i äggskummet. Rör runt ingredienserna ordentligt och låt smeten stå och svälla i 5 min. Klicka ut sex plättar  på varje ugnsplåt och förgrädda pizzabottnarna i mitten av ugnen i ca 7-8 minuter, grädda en plåt i taget. När du ställt in den första plåten i ugnen blandar du ihop tomatsåsingredienserna i en kastrull. Börja med att stavmixa de krossade tomaterna och tillsätt därefter oregano, ramslöksolja, vin och buljong. Koka upp och rör om. Bre på tomatsåsen på de förgräddade pizzabottnarna och lägg därefter på den fyllning du vill ha och grädda i mitten av ugnen i mellan 10-12 minuter.






3 kommentarer :

  1. Verkar vara ett toppenrecept även om man inte bryr sig om dieter - så smidigt att bra röra ihop degen och sedan grädda. Måste absolut prövas! Hälsningar Anna

    SvaraRadera
  2. Denna ska jag prova, äter LCHF sedan många år och odlat lite sådär i många år. Nu planerar jag för att odla för att bli mer självförsörjande något som kommit med en ny och mer tillsatsfri livsstil. Något jag tackar LCHF-rörelsen för 💖 odlingsinspirationen tackar jag dej mfl för ☺

    SvaraRadera
  3. Denna ska jag prova, äter LCHF sedan många år och odlat lite sådär i många år. Nu planerar jag för att odla för att bli mer självförsörjande något som kommit med en ny och mer tillsatsfri livsstil. Något jag tackar LCHF-rörelsen för 💖 odlingsinspirationen tackar jag dej mfl för ☺

    SvaraRadera