torsdag 16 januari 2014

Sticklingsförökning tomat övervintrad Indigo Rose


I slutet av augusti klippte jag av några toppskott från vår Indigo Rose från Takfarmen och satt dem i perlitblandad så-jord. Sedan dess har jag förvarat dessa sticklingar under några lysrör i källaren i vår Tillsammansodling. Att sticklingsföröka tomater är absolut det snabbaste sättet att skapa nya plantor på men det kräver att de står väldigt ljust eller får tillskottsljus för att inte duka under av bladmögel i december / januari, resten av året går det bra att ha dem i ett skapligt ljust fönster.

Att sticklingsföröka fungerar också bra ifall du odlar någon F1 hybrid och vill komma undan med att köpa de oftast lite dyrare fröna.  Att jag började sticklingsföröka beror på att jag experimenterat en hel del med att odla tomater inomhus  "Windowfarming" och vill ha plantor ganska stora redan i mars. I våra österfönster    ( Vi har inga söderfönster, rena tortyren för en trädgårds människa) skördar vi våra första solvarma tomater kring den första maj och gör oftast 2-3 skiften med plantor i vårat fönster. I år har jag också sticklingsförökat de sorter jag vill odla utomhus också såsom Aztek Negro och  Mei Wei. Trotjänaren Tiny Tim som är våran nr1 i vår inomhusodling har jag i flera krukor i källaren i olika stadier. När det gäller windowfarming så fungerar det allra bäst med de kompaktaste tomatsorterna du kan hitta såsom Tiny Tiger, Totem eller Tiny Tim. Förbered er på att de kommer växa på ett helt annat sätt i ett fönster än utomhus och glöm inte att pollinera åtminstone varannan dag. Vill du veta mer om vår windowfarming så sök på FarbrorGrön bloggen, det finns mycket material om detta, både bilder och instruktioner.


Jag bryter isär rotmattan man kan vara ganska hänsynslös, tomater är ganska tåliga inte alls lika känsliga som chili.





Sådär en stickling med ett väl utvecklat rotsystem dyker ner i en kruka med p-jord peppad med ett par matskedar Kravalgomin och hönsgödsel.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar