fredag 12 juli 2013

Takfarmen


I vintras  hörde Christoffer av sig till mig. Han hade läst om Farbror Grön i en "Allt om trädgård tidning." Han undrade om jag var intresserad att odla grönsaker tillsammans med honom på en takterass i centrala Västerås. Det lät spännande och vi träffades över en fika och spånade lite idéer. När det började bli varmare så röjde Christoffer några odlingsbäddar och jag gled upp med några Earthboxes. Både Christoffer och jag har redan andra ställen att odla på men vi kunde liksom inte låta bli att odla här också. Stället är så spännande i sig och vi har full sol hela dagen.


Vet inte hur många hundra kvadrat terassen är på men ställen att odla på finns det gott om.



 Christoffer fiskar fram de sista fröna som sås i en av de stora odlarlådorna i mitten av Juni



Den 18 juni hinner jag iordningställa 4 Earthboxes. En med tomatsorten "Black Iris", två med chilisorterna "Aji Pinapple", "Bhut Jolokia", "Mini Bonnet", Jalapeno och "Rocoto /röd" samt en med en melon och en zucchini.



Här växer Rocoto chilis i en Earthboxes


I Christoffers odlingslådor växer auberginer, potatis, lök, basilika, ärtor, bönor, morötter, jordärtskockor mm.


 Sorten "Aji Pineapple"
 En av världens starkaste chilis "Bhut Jolokia" Den ser giftig ut!



Det är mellan 20-30 frukter totalt på "Bhut Jolokian"


I en av Christoffers odlingslådor växer Chilis, paprikor mm. Det blev en hel del plantor över från "Nätverk stadsodling Västerås" och här fick de bo.



 Chilisorten "Mini Bonnet" Växer i en Earthbox


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar