fredag 13 mars 2015

Primulorna Snart är det dags för dem att börja blomma

P.denticulata var den första primulan som fångade mitt intresse i början på 90-talet. Av en tillfällighet cycklade jag förbi en trädgård precis när deras 100 P.denticulator blommade. Jag blev hänförd och förälskade mig i en växtgrupp. Sedan dess är jag fast.
P.Farinosa. Namnet kommer av ett slags mjöl/ farina som täcker undersidan på bladen samt stänglar och knoppar En skör liten primula som tar plats trots sin litenhet. Finns vild i Sverige på kalkrika marker, kallas majviva.

En gul aurikel som jag fick utav Maj-Lis förra 2013. Jag vet inte vad sorten heter så om någon har en aning så är det välkommet med förslag.

P.Glomerata. En mörkblålila primula som är ganska anonym till en början men som fashinerar när de förtsta klockorna slår ut.

Stänglarna på Glomeratan är också täckta med farina som ger enl mig en vacker  lyster och kontrast.

 Primula. Saxatilis har jag för mig att den här heter men jag är inte helt säker. Blommar i juni ungefär samtidigt som mina P alpicolor

En av mina senblommande primulor. P Japonica. Kan bli ca 50cm höga i min trädgård och blommar i etage i antingen vit, röd eller lila. Alla primulors rötter doftar gott och i synnerhet Japonicans. En primula som är en fröjd att rotsticklingsföröka.

Primula Florindae. En frodig och saftig primula som känns lite mer fuktig och exotisk än Primula Veris / den vanliga gullvivan. Snyggt helgula flikiga blommor

En härligt gul primula jag fått av Maj-Lis men som jag inte vet namnet på. Någon som har en idè vad det kan vara för sort?

1 kommentar :

  1. Åhh. Gullviva! Längtar så tills jag får se de i vår/sommar. Är ålands blomma och är halvt därifrån så får hemlängtan såfort jag ser bilder på de. Jättefina bilder.
    Hoppas du får en fin helg :)

    SvaraRadera