måndag 15 april 2013

Champinjonsoppa



Denna härliga soppa åt jag första gången under en resa i USA. Smaken satt i länge och jag bestämde mig direkt att jag själv skulle försöka skapa denna smakupplevelse på hemmaplan. Nu har jag gjort den många gånger och känner mig mycket nöjd med resultatet.

Ingredienser för 3-4 port
500g färska champinjoner
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
2-3 msk smör
1 dl torrt vitt vin
0,5 l grönsaksbuljong
4 dl grädde
örtsalt
persilja

Gör så här: Skär svampen i mindre bitar, finhacka vitlök och gul lök. Fräs svamp och lök i smör i några minuter. Tillsätt vinet och låt koka in. Häll i buljongen och koka i 10-15 minuter. Mixa med stavmixer till relativt slät konsistens. Tillsätt grädden och låt soppan koka upp. Salta efter smak, gärna med örtsalt och blanda i finklippt persilja.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar