torsdag 21 februari 2013

Marmelad på blodapelsin, citron och clementìn



Av alla marmelader jag har smakat, blir ändå min favorit de som är gjorda av citrus. Här har jag blandat blodapelsin, citron och clementin.


Ingredienser:
1 kg blodapelsiner ( blir ca 900g när du snoppat dem)
3 citroner ca 350 g
3 clementiner ca 225g
1.825 g socker
1,5 l vatten
En stor kastrull

Gör så här: Tvätta frukterna väl i varmt vatten med en borste eller svamp. Skär därefter av ändbitarna på alla frukter och dela dem på hälften och klyfta sedan varje hälft i tre. Skär klyftorna i så tunna skivor du klarar av och lägg allt i en stor kastrull. Häll på 1, 5 l vatten och låt koka med lock i ca 45 min, tills citrusfrukterna börjar bli mjuka. Rör ner sockret i omgångar och låt det därefter småkoka i 15-40 min, tills du märker att marmeladen börjar tjockna och inte är så blaskig. När du bestämt dig för att det är klart så ta av grytan från värmen och vispa ner nästan en hel påse gul melatin samt 1/2 tsk atamon per kilo sylt. Ös upp på atamonsköljda burkar. En härlig marmelad att njuta på hembakt levain bröd. Hur bakar man levain?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar