måndag 25 februari 2013

Broccolipaj med fetaost


Broccoli och fetaost är en supergod kombination, särskilt i en paj som denna.


Ingredienser
Pajdeg:
3 dl vetmjöl
125 g smör
2 - 3 msk vatten
En eller två nypor salt


Fyllning:
1-1 ½ broccoli
 Så  mycket du vill av fetaost
1 liten bit riven morot eller pumpabit
1 liten gul lök
3 ägg
3 dl mjölk
ost
Torkade örtkryddor gärna bruscettakryddan från "lanka te och kryddor"
salt



Gör så här: Börja med att blanda alla ingredienser till pajskalet. Tryck ut pajdegen i en form, nagga med en gaffel och låt den vila i kylen i 30 min. Förgrädda i ugnen 225 grader i ca 10-15 minuter. Gör under tiden i ordning fyllningen. Hacka broccolin i mindre bitar, små buketter och små bitar av tjälken. Koka några minuter. Det är bra ifall den inte blir genomkokt, för då finns risken att den efter gräddningen blir tråkigt och överkokt. Fräs hackad lök och riven morot någon minut. Fördela lök, morot, broccoli och smulad/tärnad fetaost i pajskalet. Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor och häll i pajskalet. Strö över osten och grädda i mitten av ugnen tills osten har fått fin gyllenbrun färg och pajen inte vätskar sig. Njut med en sallad!



http://www.adlibris.com/se/bok/alla-fingrar-grona-9789198044881


5 kommentarer :

  1. Mums! Tack för receptet, det räddade min söndag.

    SvaraRadera
  2. Huuur god som som helst och jag gillar typ inte broccoli!

    SvaraRadera
  3. Så jävla skönt att ha ett recept att gå efter, som någon prövat och gillar. Tack! Har inte smakat än, men doftar ljuvligt. Hade vitlök i med (ofc, för min del!).

    SvaraRadera
  4. Jag hade inte så mycket broccoli hemma så jag gjorde en halv sats, men det blev rysligt mycket fyllning trots allt. Nu är den i ugnen och jag får se hur den blir. Till nästa gång ska jag nog prova göra precis enligt receptet.

    SvaraRadera
  5. Supergod paj och lätt att göra.

    SvaraRadera