torsdag 31 januari 2013

Pasta med broccolisås

En snabblagad pastasås som hela familjen gillar. Det är inte helt lätt att laga milda och snabblagade ljusa pasta såser utan crème fraiche när man är vegetarian men här är ett exempel. Den här är beräknad till två vuxna och två små barn som gärna tar en extra portion eller tappar ut en tallrik under bordet.


Ingredienser:
3-5dl mjölk
1 dl grädde ( om man har hemma)
1 stor klick smör
salt och peppar (gärna nymortlad svartpeppar)
vetemjöl
grönsaksbuljong en skvätt
1/2 medelstor gul lök
1/2 broccoli bukett stam och blommor
lite riven ost

Gör så här: Fräs lök och finhackad broccoli i olja tills de blir mjuka. Gör därefter en bechamelsås och spä den till lagom konstistens. Häll i buljong, salt och peppar, lite grädde och de frästa grönsakerna och låt småsjuda i en 5-10 min. Färdig!

5 kommentarer :

  1. lät riktigt fint i sin enkelhet! hittade hit genom en googling på just broccolisås (för att hitta lite inspiration) och det här var baske mig en riktigt trevlig blogg. får kika in igen tror jag minsann!

    SvaraRadera
  2. Kan man göra det hela enligt receptet, fast byta ut vetemjölet mot något annat, typ arrowrot eller dylikt? Vore tacksam för svar och tips!

    MVH
    /K. A.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning. Jag skulle testa om jag vore du. Berätta hur det gick, vi skulle också vilja ersätta vetemjölet med något nyttigare :)

      Radera
    2. Okej, då prövar jag mig fram! Återkommer efter uppäten måltid om hur det funkade osv. Ha det. så länge!

      MVH
      /K. A.

      Radera
  3. Hej igen!

    Nu har jag lagat och käkat upp enligt receptet (med lite avsteg och extra tilatser), så därav återanknytningen. Hur blev det, då? Jo, det var hyfsat gott (och helt ätbart) med arrowrot, istället för mjöl! Jag rekommenderar att man köper arrowrot/kuzu (=japanska ordet för arrowrot - kan stå på diverse förpackningar) i pulverform (helt identiskt med mjöl i sådana fall) och som andrahandsval så kan kan införskaffa i "klumpform" (måste röras ut i kallt vatten innan vidare användning...allt enligt instruktionerna på paketet). Vidare så rörde jag ned en smula riven muskotnöt i bechamelsåsen för extra smak, vilket satt fint i den sammanlagda smakbilden.

    Så: Tack ska du ha för grundreceptet och lev gott med vetskapen om att arrowrot funkar utmärkt som ersättning ifall man vill ha en glutenfri variant!

    MVH
    /K. A.

    SvaraRadera